Op dit moment zijn we gesloten

Volg ons op Facebook voor het laatste nieuws.

ONLY A FEW PLACES LEFT. JONAS OHLSSON'S SUMMER SCHOOL (IT STARTS NEXT WEEK)⚒️🦛🍻🏒✏️🔈 @cobramuseum

#degek / #thefool = Thijs ligthart. Thanx Thijs, you are on pole position to become the fool of the month! Join us… twitter.com/i/web/status/1…

Kijk op deze site naar de actuele workshops.

Madeleine Szemere Kemeny

-

1906 Budapest – Zürich, 1993

Madeleine Szemere Kemeny (geboren als Lenke Szemere ) neemt in 1949  op uitnodiging van Cobra-oprichter Corneille deel aan de grote Cobra-tentoonstelling in Amsterdam. Haar werk wordt dan ook afgebeeld in het Cobra-tijdschrift. 

Het oeuvre van Szemere Kemeny bestaat voornamelijk uit schilderijen en tekeningen in aardetinten van alledaagse taferelen met vrouwen en kinderen uit haar directe omgeving. Het naïeve karakter van kindertekeningen en volkskunst uit diverse geografische gebieden vormen voor Kemeny een belangrijke inspiratiebron. Haar werk wordt al vanaf 1926 tentoongesteld in Hongarije en Zwitserland.

In 1948-49 maakt ze samen met haar man Zoltan Kemeny, eveneens kunstenaar, een bescheiden debuut in Parijs. De invloed van de Franse kunstenaar Jean Dubuffet en diens belangstelling voor art brut is dan al zichtbaar in hun werk. Dubuffets werk inspireert haar om in steeds vereenvoudigder vormen te werken. Het kunstenaarsechtpaar weet financieel te overleven door als modeontwerpers aan de slag te gaan en is daar succesvol in. In 1949 neemt Szemere Kemeny op uitnodiging van Cobra-oprichter Corneille deel aan de grote Cobra-tentoonstelling in Amsterdam. Haar werk wordt dan ook afgebeeld in het Cobra-tijdschrift. In een krantenartikel uit een latere periode benadrukt Corneille nog eens dat zij een volwaardig lid van de groep is.

Ondanks de kwaliteit van haar werk kende Szemere Kemeny geen bloeiende kunstcarrière. In 1956 stopt ze met de schilderkunst “uit liefde voor haar man”, die eveneens lid was geworden van Cobra. Ze zegt hierover: “Het was noodzakelijk om als man geboren te zijn; als echtgenote kon ik niet constant concurreren met Zoltan.” Wel blijft ze altijd tekeningen maken. Na de dood van haar man pakt ze ook het schilderen weer op.

Madeleine Szemere Kemeny, Femme et Oiseau (Vrouw en vogel) 1946. Collectie Karel van Stuijvenberg

Schrijf u in voor de Cobra Museum nieuwsbrief