Op dit moment zijn we gesloten

Volg ons op Facebook voor het laatste nieuws.

RT @WienaBakker: Alleszins een bezoek waard, de tentoonstelling #RustelozeMaterie in het @cobramuseum, laat je verrassen door de expressie…

Er zijn nog een paar plekjes over in onze #cobramuseum zomerworkshops. Los van de inhoud, zou je het alleen al moet… twitter.com/i/web/status/1…

Kijk op deze site naar de actuele workshops.

Jean-Michel Atlan

-

Constantine 1913, Parijs 1960

Jean-Michel Atlan werd op 23 januari 1913 geboren te Constantine. Hij was actief als schilder, dichter en filosoof. Atlan studeerde van 1930 tot 1939 filosofie in Parijs. Zijn werk als docent werd door de oorlog onderbroken. Hij wist onder te duiken in een psychiatrisch ziekenhuis waar hij gedichten schreef en begon te schilderen. Na de oorlog groeide zijn atelier in Parijs uit tot een ontmoetingscentrum voor kunstenaars. De artistieke rol van Atlan bij Cobra was ondergeschikt maar door zijn atelier was hij van grote betekenis. Alle informele bijeenkomsten van Cobra vonden daar plaats. Atlan was lid van de Franse tak van Le Surréalisme Révolutionnaire. Ondanks het principiële verschil met Cobra over de methode voor het blootleggen van het onderbewuste, zouden verschillende leden van deze groep later toch met Cobra sympathiseren. Atlan die door zijn lidmaatschap in contact was gekomen met Asger Jorn (1914-1973) en Christian Dotremont (1922-1979) sloot zich vrij snel bij Cobra aan. Hij heeft in zijn werk een perfecte synthese weten te bereiken tussen de wetenschappelijke en meer literaire gerichte benadering van het surrealisme en de mythische spontane wereld van Cobra. Om, zoals de expressionisten na 1945 zeiden: “te ontsnappen aan de heerschappij van de rede en tenslotte de heerschappij van het leven te bereiken”. Aanvankelijk schilderde Atlan expressionistisch. Na verloop van tijd verschenen in zijn moerasachtige wereld mythische wezens die in zijn ontwikkeling grote vormen zouden aannemen als magische tekens tegen een surreële vegetatieve achtergrond. In deze ornamentale vormen, die bijna aan dansers doen denken, soms zwart, soms lyrisch aandoend met zachte poëtische kleuren, is altijd de natuurlijke hang te herkennen naar die vitale expressie van het primitieve wat de Afrikaanse kunst was voor Cobra. Atlan had in 1944-1947 solotentoonstellingen in Parijs. Vanaf 1950 vonden diverse exposities in Frankrijk plaats en in andere landen.

Schrijf u in voor de Cobra Museum nieuwsbrief