Op dit moment zijn we gesloten

Volg ons op Facebook voor het laatste nieuws.

Te zien vanaf 12 juli: Nieuwe Nuances in het Cobra Museum voor Moderne kunst. #cobramuseum #amstelveen #womeninart pic.twitter.com/3LQCYayZGg

On display from July 12 in the Cobra Museum of Modern Art. "New Nuances, female artists in and around Cobra". Inclu… twitter.com/i/web/status/1…

Kijk op deze site naar de actuele workshops.

Henny Riemens

-

1928, Amsterdam – 1992

In Amsterdam maakt Henny Riemens foto’s van Corneille en andere leden van de Experimentele Groep in Holland, die eind ’48 opgaat in Cobra.

Henny Riemens begint haar opleiding als fotograaf eind jaren 40 in Amsterdam bij Frits Lemaire. Begin ‘48 leert ze de latere Cobra-oprichter Corneille kennen, met wie ze naar Parijs reist. Ze maakt daar foto’s die deels gebaseerd zijn op de Nederlandse traditie van de documentaire fotografie. In Amsterdam maakt ze foto’s van Corneille en andere leden van de Experimentele Groep in Holland, die eind ’48 opgaat in Cobra. Doordat ze veel belangrijke momenten van de Cobra-beweging vastlegt wordt ze ook wel de ‘ooggetuige van Cobra’ genoemd. Haar foto’s dragen bij aan het verankeren van Cobra in de kunstgeschiedenis. Mede doordat Cobra zo bekend wordt, krijgt het overige werk van Riemens minder belangstelling.

Nadat de Cobra-groep uit elkaar valt, organiseert kunstenaar Asger Jorn in 1954 in Albisola, Italië een vervolg. Riemens wordt in ruil voor een werk van Jorn uitgenodigd om de experimenten en het samenzijn van de deelnemers in een reeks foto’s vast te leggen. Dit doet ze vaak in slechts één shot. Met warme herinneringen blikt ze terug op deze tijd: ‘Ingewikkelde fotocodes speelden door mijn hoofd in fracties van seconden, toen ik daar rondhing in de slaperige namiddag atmosfeer, die in de donkere ateliers was opgehangen als een décor.’

In 1977 maakt Riemens de ludieke reisgids Neem nou Parijs, met foto’s van haar en tekst van Jacqueline Wesselius. De gids krijgt een ware cultstatus. Riemens legt voor deze gids de inwoners vast met haar tweeogige spiegelreflexcamera en toont hiermee het alledaagse leven van de Parijzenaar. De naam en het werk van Riemens worden niet erg bekend bij een groot publiek en is dat nu nog steeds niet. In de publicaties die er zijn, wordt haar relatie met Corneille vaak op de voorgrond gezet.

Schrijf u in voor de Cobra Museum nieuwsbrief