Op dit moment zijn we gesloten

Volg ons op Facebook voor het laatste nieuws.

RT @lajornadaonline: La exposición "CoBrA: serpiente de mil cabezas", de 126 obras, que se exhibe en el @museoAmodernoMX, es el resultado d…

RT @amstelveen: Día de Muertos altaar Cobra Museum verkozen tot mooiste ter wereld: AMSTELVEEN – Het Mexicaanse ‘doden altaar’ dat nu te zi…

Kijk op deze site naar de actuele workshops.

Else Alfelt

-

Kopenhagen 1910, Kopenhagen 1975

In 1949 neemt Alfelt deel aan de eerste grote Cobra-tentoonstelling in het Stedelijk Museum Amsterdam. Ze is betrokken bij diverse andere evenementen van de groep, zoals de internationale samenkomst in 1949 in het Deense Bregnerød.

Else Alfelt werd als Else Kirsten Tove Alfelt geboren op 16 september 1910.

Else Alfelt begint op jonge leeftijd al te schilderen. Een kunstopleiding volgt ze niet. Wel raakt  ze betrokken bij diverse kunstenaarsverenigingen en collectieven en stelt ze zeer regelmatig tentoon. Vanaf 1942 is ze lid van Høst, een kunstenaarsvereniging waarvan veel leden in 1948 betrokken raken bij Cobra. Alfelt deelt met andere Deense kunstenaars het idee dat kunst expressief, spontaan en experimenteel moet zijn.

In 1949 neemt Alfelt, net als haar man Carl-Henning Pedersen, deel aan de eerste grote Cobra-tentoonstelling in het Stedelijk Museum Amsterdam. Ze is betrokken bij diverse andere evenementen van de groep, zoals de internationale samenkomst in 1949 in het Deense Bregnerød. De dichter Edouard Jaguer, die zeer nauw betrokken was bij Cobra, zei eens over Alfelt in relatie tot de door mannen gedomineerde beweging, dat ze “geen mak lammetje in het hol van de weerwolf was”.

 

Else Alfelt, Points reaching for the sky

Kenmerkend voor het oeuvre van Alfelt zijn haar schilderijen van geabstraheerde landschappen. Puntige bergen die tot hoog in de hemel rijken, met erboven een priemende zon of golvende heuvels in zacht gekleurde, dynamische toetsen. Later in haar carrière wordt ook de spiraal een terugkerend motief, dat de levenscyclus van geboorte, leven en dood representeert. Alfelts composities worden gekenmerkt door de afwisseling tussen zachte, ronde lijnen, en harde, geometrische lijnen. Vaak bouwt ze haar compositie volgens een vaste volgorde op. Eerst tekent ze de contouren met potlood, om deze vervolgens in te tekenen met kleur. Naar verluidt vinden met name de Nederlandse Cobra-leden het werk van Alfelt iets te abstract. Het wijkt wat betreft beeldtaal inderdaad af van de bevreemdende en min of meer figuratieve wezens die een groot deel van de Cobra-schilderijen bevolken.

Door de jaren heen is het werk van Alfelt vaak tentoongesteld. Zo vond haar eerste solotentoonstelling plaats in 1941 te Kopenhagen en was haar werk gedurende de jaren 1952-1964 tijdens verschillende tentoonstellingen in het Carnegie Institute of Pittsburgh te bewonderen. In 1976 vond de opening van het Carl-Henning Pedersen en Else Alfelt Museum in Herning, Denemarken, plaats, waar haar werk altijd te zien is.

Else Alfelt, The blasted bridge

Schrijf u in voor de Cobra Museum nieuwsbrief