Op dit moment zijn we gesloten

Volg ons op Facebook voor het laatste nieuws.

ONLY A FEW PLACES LEFT. JONAS OHLSSON'S SUMMER SCHOOL (IT STARTS NEXT WEEK)⚒️🦛🍻🏒✏️🔈 @cobramuseum

#degek / #thefool = Thijs ligthart. Thanx Thijs, you are on pole position to become the fool of the month! Join us… twitter.com/i/web/status/1…

Kijk op deze site naar de actuele workshops.

Dora Tuynman

-

Montpellier, 1926 – Deventer, 1979

Dora Tuynman vertrekt in 1951 naar Parijs en wordt ze deel van het leven aan het atelierecomplex op de Rue Santeuil waar onder meer Cobra-kunstenaars Karel Appel en Corneille werken.

Dora Tuynman vertrekt in 1951 naar Parijs nadat ze is afgewezen bij de Rijksacademie in Amsterdam. In Parijs wordt ze deel van het leven aan de Rue Santeuil, waar onder meer Cobra-kunstenaars Karel Appel en Corneille werken. Ze laat haar ingetogen manier van werken los en maakt kleurrijke, abstracte werken met uitbundig verfgebruik. Deze ontwikkeling mondt in de jaren zestig uit in krachtige abstract-expressionistische werken.

Hoewel de schilderijen van Tuynman net als die van Cobra-leden als experimenteel worden beschreven, is ze geen lid van de groep. Ook later is daar nooit discussie over. In kritieken wordt haar werk veelal beoordeeld door het Erkenning voor haar werk krijgt Tuynman niet vanzelfsprekend. Vaak ook, worden haar voorkomen en persoonlijkheid benadrukt. Meestal in de vorm van een herhaling van een uitspraak van een tijdgenoot, die haar een “elfje met iets wereldvreemds” noemde “[…] die men als schilderes niet direct geneigd was serieus te nemen.”

 

Toch krijgt Tuynmans werk waarding. Zo ontvangt ze van de beroemde Franse kunstenaar Fernand Léger een aanbevelingsbrief voor een studiebeurs terwijl hij benadrukt dat ze een opleiding eigenlijk al niet meer nodig heeft. In de loop van de jaren 50 en 60 krijgt Tuynman verschillende tentoonstellingen in Nederland, Parijs en New York. Galeriehouder Iris Clert selecteert Tuynmans werk voor de openingstentoonstelling van haar galerie, die een ‘hotspot’ van de Parijse avant-garde zou worden. Ondanks de overwegend positieve reacties die Tuynmans werk sinds de jaren 50 ten deel vallen wordt het slecht verkocht. In 1962 keert zij terug naar Nederland.

Schrijf u in voor de Cobra Museum nieuwsbrief