Op dit moment zijn we gesloten

Volg ons op Facebook voor het laatste nieuws.

Luidruchtig Mexicaans dodenfeest telegraaf.nl/t/1601706557/ via @telegraaf

Vanaf vrijdag 11 oktober te zien: Frida Kahlo in de tentoonstelling Intens Mexico. Voor het eerst in 25 jaar een Ka… twitter.com/i/web/status/1…

Kijk op deze site naar de actuele workshops.

Anneliese Hager

-

Schneudemühl, tegenwoordig Piła, 1904 – 1997, Korbach

In 1934 ontmoet Hager de kunstenaar Karl Otto Götz, met wie ze fotografische experimenten onderneemt. Samen worden ze lid van Cobra. In 1949 is haar werk naast dat van andere leden van de groep te zien in de tentoonstelling in het Stedelijk Museum in Amsterdam. 

 

Foto: Marta Hoepffner, Portrait of Anneliese Hager, 1953. Harvard Art Museums/Busch-Reisinger Museum, Gift of the German Friends of the Busch-Reisinger Museum, 2019.112

Anneliese Hager wordt opgeleid als fotograaf in de jaren twintig. In de jaren dertig begint ze met het maken van fotogrammen. Dit zijn afdrukken van voorwerpen die in de donkere kamer direct op lichtgevoelig materiaal zijn gelegd en vervolgens worden belicht.

In 1934 ontmoet Hager de kunstenaar Karl Otto Götz, met wie ze fotografische experimenten onderneemt. Samen worden ze lid van Cobra. In 1949 is haar werk naast dat van andere leden van de groep te zien in de tentoonstelling in het Stedelijk Museum in Amsterdam. De schaarste aan materiaal tijdens en na de Tweede Wereldoorlog is een stimulans voor Hagers creativiteit.

In haar fotografische werken combineert ze natuurlijke vormen met abstracte vormen, maar ook een scala aan technieken. In het werk Untitled (Portrait A.H.) uit 1947 is te zien hoe ze een de klassieke fotografische technieken combineert met de cameraloze fotografie. In de jaren vijftig worden haar fotogrammen groter. Ze experimenteert met allerlei soorten materialen, van stof tot vloeibare lijm.

Hager is behalve fotograaf ook dichter, schrijver en vertaler. In haar bekendste prozagedicht Die Rote Uhr (1947) schetst ze het leven van een vrouw in vluchtige impressies. Ook publiceert ze in het tijdschrift Meta, een tijdschrift geredigeerd door haar man. Met haar fotografische en literaire werk kan ze niet volledig in haar onderhoud voorzien. Daarom moet ze verschillende klusjes doen om haar gezin te onderhouden. Later beschrijft ze dit als een dubbelleven. Over dag doet ze het huishouden, en ’s nachts maakt ze kunst.

Untitled (Portrait A.H.), 1947. Harvard Art Museums/Busch-Reisinger Museum, Gift of the German Friends of the Busch-Reisinger Museum, 2018.313

Schrijf u in voor de Cobra Museum nieuwsbrief