Op dit moment zijn we gesloten

Volg ons op Facebook voor het laatste nieuws.

Vanavond kan je je kennis over de Cobrakunst bijspijkeren! Om 18:40, #npo2 bij #hetklokhuis. Doen!

Vrijdag a.s. 18:40 Klokhuis aflevering over de jubilerende Cobra kunstbeweging. Met Socha Duysker.… twitter.com/i/web/status/1…

Kijk op deze site naar de actuele workshops.

26 Jun 2019 - 01 Dec 2019

We zijn allemaal Gek!

Tijdens de tentoonstelling Nieuwe Nuances krijgt het beeld De gek van Lotti van der Gaag, dat naast het museum aan de Keizer Karelweg staat, extra aandacht. De gek is onderdeel geworden van een levend interactief  3D billboard. De bezoeker maakt het beeld levend door zichzelf als gek te laten fotograferen en daarmee de remmen van het correct poseren los laat. Zo zag Van der Gaag het zelf het liefst.

Doe mee, en laat je fotograferen samen met de gek. Post het op social media en hashtag het met #degek en #cobramuseum

Lotti van der Gaag (1923, Den Haag – 1994, Nieuwegein)

Het Cobra Museum bezit twee gekken. Een kleine ‘de Gek‘ van Lotti van der Gaag die te zien is in de tentoonstelling Nieuwe Nuances en de grote Gek. Deze laatste staat sinds 2003 aan de Keizer Karelweg in Amstelveen . Pal naast het Cobra Museum. Het is een langdurige bruikleen van Isis van Bohemen, de dochter van Lotti van der Gaag en Kees van Bohemen. het bronze werk is in 1951 vervaardigd en is 2 meter hoog en 500kg zwaar.

Als Lotti van der Gaag in de jaren veertig met beeldhouwen begint nemen haar sculpturen de vorm aan van fantasiewezens. Ze roepen makkelijk een vergelijking op met de wezens die schilderijen van Cobra-kunstenaars zullen bevolken. Vanaf 1950 woont Van der Gaag in Parijs aan de Rue Santeuil, net als Karel Appel en Corneille, mede-oprichters van Cobra. Van der Gaags fantasiewezens worden gevolgd door geabstraheerde dieren. Vanaf de jaren vijftig vindt een ontwikkeling plaats naar open, abstracte constructies in terracotta en gips, waarvan sommige in brons worden afgegoten.

Van der Gaag heeft in de jaren vijftig en zestig veel succes met haar werk en wordt in deze periode regelmatig genoemd als een van de experimentelen van Cobra. Haar succes komt niet vanzelfsprekend. Zo doet de vader van haar kind haar een huwelijksaanzoek, wat ze weigert omdat hij wil dat ze dan ophoudt met werken. In 1987 zegt Van der Gaag nog: “Bijna alle mannen vinden het aardig als hun vrouw een beetje tekent, schildert, boetseert, maar het moet bij een lieve hobby blijven.”

In de geschiedschrijving over Cobra wordt Van der Gaag in eerste instantie buiten beschouwing gelaten. Vanwege de verwantschap met Cobra in de manier van werken, maar ook doordat Van der Gaag deel uitmaakte van het leven in het ateliercomplex in Parijs, is dit later echter gecorrigeerd. Onder meer Corneille blijft zich echter verzetten tegen het idee om Van der Gaag als onderdeel van Cobra te zien. Ze is immers niet actief betrokken geweest bij belangrijke momenten van de beweging.

 

 

Creëer met je eigen lichaam een Lotti van der Gaag sculptuur.

Oproep aan alle bezoekers van het Cobra Museum, passanten van het Sandbergplein en de Keizer Karelweg:

  • Laat jezelf fotograferen naast de Gek van Lotti van der Gaag.
  • Deel je foto  via social media en hashtag het met #degek en #cobramuseum.

Wie weet maak jij de beste foto en hebben wij iets ‘te geks’ voor jou.

Schrijf u in voor de Cobra Museum nieuwsbrief