Op dit moment zijn we gesloten

Volg ons op Facebook voor het laatste nieuws.

@XperienceIS Beste Xperience Internet Solutions, ik weet niet of je daadwerkelijk bestaat maar zou je deze tweet nu… twitter.com/i/web/status/1…

RT @lajornadaonline: La exposición "CoBrA: serpiente de mil cabezas", de 126 obras, que se exhibe en el @museoAmodernoMX, es el resultado d…

Kijk op deze site naar de actuele workshops.

Verwacht 14 Dec 2019 - 05 Apr 2020

Verwacht: Polke vs Blaudzun. Muziek van onbekende herkomst

Het Cobra Museum heeft zanger en componist Blaudzun de vraag gesteld of hij een zoektocht wil ondernemen naar ‘Muziek van onbekende herkomst’, geïnspireerd op Sigmar Polke’s serie Musik ungeklärter Herkunft uit 1996.

Op 13 december gaat de tentoonstelling Polke vs Blaudzun, muziek van onbekende herkomst open en wordt de nieuwe plaat van  Blaudzun, Musik ungeklärter Herkunft (original soundtrack) gepresenteerd.

Sigmar Polke

De Duitse schilder Sigmar Polke (1941 – 2010) is een van de meest invloedrijke kunstenaars van de 20e eeuw. Zijn kapitalistisch-realistische kunstwerken vormen een belangrijk moment in de naoorlogse Duitse schilderkunst. Met zijn stijl nam Polke de consumptie- en mediawereld op de korrel. Naast een schilder die continu de grenzen van de schilderkunst opzocht, was hij een experimenteel fotograaf en filmer, grafisch ontwerper en chemicus. De open en onderzoekende instelling die Polke vertoonde, reikt verder dan zijn gevarieerde keuze van beelden en materialen. Ook in zijn onderwerpkeuze combineerde hij losjes afbeeldingen uit oude boeken met actuele tijdschriften en reclame-uitingen uit de consumptiemaatschappij. In 1994 ontving Polke in Nederland de Erasmusprijs voor zijn oeuvre.

In 1995 werd Polke uitgenodigd een serie schilderijen te maken voor het IFA Institut fur Auslandsbeziehungen. Na een eerste treffen met de kunstenaar lukte het curator Götz Adriani wekenlang niet meer Polke te pakken te krijgen. Toen hij uiteindelijk in december 1995 in Polkes atelier in Keulen op bezoek kon gaan, bleek dat de destijds 64-jarige kunstenaar intussen als een razende aan de slag was geweest. Uit een ‘fascinerende overvloedigheid’, aldus de verraste opdrachtgever, werd gezamenlijk een serie van 40 stukken gekozen. Dat was de serie  Musik ungeklärter Herkunft (1996). De serie gouaches reist sindsdien de wereld over en is nu voor het eerst te zien met een speciaal gecomponeerde muzikale score van Blaudzun.

Sigmar Polke, Musik Ungeklärter Herkunft. 1996 © 2019 Pictoright Amsterdam

Blaudzun        
Blaudzun is in tien jaar tijd een gevestigde naam geworden in de Nederlandse en Europese muziekwereld. Met diverse albums en tours weet hij een groot en divers publiek te bereiken, met muziek die hij zelf componeert, speelt en produceert. Blaudzun heeft een unieke, confronterende stem die soms beklemmend klinkt dan weer hoopvol of strijdlustig. Hij is bekend om zijn diverse en experimentele muzikale activiteiten en samenwerkingen. Daarbij is het hem gelukt om als artiest binnen de krachtvelden van de industrie onafhankelijk te blijven. Eén keer eerder componeerde Blaudzun muziek bij beeldende kunst (Korenveld met maaier van Vincent van Gogh) onder de noemer HATY HATY, in samenwerking met producer David Douglas.

Blaudzun aan het werk in zijn studio aan Polke vs Blaudzun september 2019

Polke vs Blaudzun. Muziek van onbekende herkomst

Het project Sigmar Polke vs Blaudzun: Muziek van onbekende herkomst is een mooi voorbeeld van hoe het Cobra Museum de bestaande moderne beeldende kunst in de traditie van de Cobra beweging (niet-hiërarchisch en materiaal-experimenteel) van een nieuwe dynamiek voorziet door er een hedendaagse maker aan te koppelen. Blaudzun kreeg alle vrijheid om zijn zoektocht als een muzikaal experiment aan te vangen. Hij koos 9 werken die hij voorzag van een muzikale soundtrack. Samen vormen de composities een ‘score’ die gekoppeld is aan 9 individuele werken, maar die ook als een gesamtkunstwerk gehoord en bekeken kunnen worden. De opnameperiode, aan het einde van de zomer, bracht hem naar studio’s in Nederland, Duitsland en de Verenigde Staten. In het museum is de muziek in een speciale 3D audio opstelling (11.1 surround) te beluisteren. De mix voor deze audio opstelling maakte Blaudzun met Grammy-genomineerde Ronald Prent in de Valhalla Studio’s in New York.

Blaudzun door fotograaf Isolde Woudstra, geinspireerd op het werk Schwarz mit guten Errinerungen van Sigmar Polke

Blaudzun Musik ungeklärter Herkunft (original Soundtrack): Vinyl en Catalogus: Beeld en geluid samengebracht

Track Piroutte Fall (Musik ungeklärter Herkunft) is vanaf 26 oktober op Spotify en Apple Music te beluisteren. Gebruik deze link.

Het Cobra Museum voor Moderne Kunst geeft in samenwerking met Octobre en het Duitse label Glitterhouse Blaudzun, Musik ungeklärter Herkunft (original Soundtrack) uit, die tegelijkertijd de catalogus is bij de tentoonstelling Polke vs Blaudzun, muziek uit onbekende herkomst. Deze verschijnt op 13 december op Spotify en Apple Music en is exclusief verkrijgbaar op 12″ vinyl. Negen kunstwerken van Sigmar Polke zijn in de vinyl editie/tentoonstellingscatalogus als aparte prenten toegevoegd zodat mensen thuis het project kunnen herbeleven. Auteur en voormalig Volkskrant kunstrecensent Sacha Bronwasser heeft een essay bij de uitgave geschreven. Er zijn dertig gesigneerde artist edition’s met een foto van Blaudzun gemaakt door fotograaf Isolde Woudstra.

Het catalogus album is exclusief verkrijgbaar in de winkel van het Cobra Museum of via blaudzun.com en het Duitse platenlabel Glitterhouse Records.

 

Tentoonstellingspublicatie met kunst van Sigmar Polke, muziek op vinyl door Blaudzun en een essay van Sacha Bronwasser
Sigmar Polke, Musik Ungeklärter Herkunft. 1996 © 2019 Pictoright Amsterdam
 
 
 
 
 
 
Sigmar Polke, Schwärze beim Aufsteigen des Mondes, das Gekreisch der Nachtvögel, wenn sie sich über das Aufgestörtwerden beschwerten. T De zwartheid bij het opkomen van de maan, het geschreeuw van de nachtvogels, klagend over dat ze gestoord worden. 1996. ©2019 Pictoright Amsterdam

Aanpalende presentatie: Cobra en Muziek

In muziek zochten sommige van de kunstenaars van de Cobra-beweging een uiting van pure expressie. Voor Karel Appel was jazz een belangrijke inspiratiebron. Zo zei hij: ‘Als ik werk moet ik ook lawaai hebben, jazz, geschreeuw. Ik heb altijd platen draaien van Jimmy Rushing of van Count Basie.’ In 1961 sloot hij zich samen met een geluidstechnicus dagenlang op in een geluidsstudio. Appel bespeelde verschillende instrumenten en bewerkte de opnames vervolgens elektronisch. De door Appel gecomponeerde nummers werden uitgebracht op LP met de titel Musique Barbare (1963). Cobra-lid Asger Jorn nodigde in de jaren zestig kunstenaar Jean Dubuffet uit om samen muziek te improviseren. Beiden hadden enige muzikale opvoeding genoten, maar kozen bewust voor instrumenten waarmee ze geen enkele ervaring hadden. Hun doel was enkel het muzikale experiment. Muziek speelde ook een centrale rol in het leven van Eugène Brands. Hierin vond hij de essentie van ons mens-zijn. Hij gaf lezingen en muzikale bijeenkomsten en organiseerde regelmatig muziekavonden bij Le Canard in Amsterdam. Ook Constant onderhield een band met muziek. Als kind speelde hij viool, gitaar en op latere leeftijd ook cimbaal. In de loop  der jaren verzamelde Constant een groot aantal bijzondere muziekinstrumenten, die hij in sommige gevallen kreeg van het Gemeentemuseum Den Haag in ruil voor zijn beeldende werk. Dit en meer zal als onderdeel van de collectiepresentatie, aanpalend bij de tentoonstelling Polke vs Blaudzun, muziek van onbekende herkomst te zien zijn.

Karel Appel, gefotografeerd door Ed van der Elsken tijdens de opnames van Musique barbare

Polke vs Blaudzun, Muziek van onbekende herkomst wordt mogelijk gemaakt door: IFA (Institut fur Auslandsbeziehungen), Mondriaan Fonds, Fonds Podiumkunsten, Prijs Bernhard CultuurFonds, Gijselaar-Hintzenfonds en Stichting Doradarte

 

 

Schrijf u in voor de Cobra Museum nieuwsbrief