Op dit moment zijn we gesloten

Volg ons op Facebook voor het laatste nieuws.

ONLY A FEW PLACES LEFT. JONAS OHLSSON'S SUMMER SCHOOL (IT STARTS NEXT WEEK)⚒️🦛🍻🏒✏️🔈 @cobramuseum

#degek / #thefool = Thijs ligthart. Thanx Thijs, you are on pole position to become the fool of the month! Join us… twitter.com/i/web/status/1…

Kijk op deze site naar de actuele workshops.

Verwacht 11 Oct 2019 - 29 Mar 2020

Verwacht: Tentoonstelling: Intens Mexico: politiek, identiteit, sex en dood

Mexicaanse meesterwerken uit de collectie van het Museo de Arte Moderno naar Amstelveen.

  • Kunst van onder meer Frida Kahlo, Diego Rivera, David Alfaro Siqueiros
  • Vier thema’s: Politiek, identiteit, seks en dood
  • Dias de los Muertos op 1 en 2 november in Amstelveen

beeld: Olga Costa La vendedora de frutas 1951

Met de tentoonstelling Intens Mexico, politiek, identiteit, seks en dood maakt het Nederlandse publiek kennis met belangrijke Mexicaanse moderne kunst en de culturele betrokkenheid van de kunstenaars in Mexico. Er is werk te zien van wereldberoemde kunstenaars als Frida Kahlo, Diego Rivera, Jose Clemente Orozco en David Alfaro Siqueiros maar ook van nationale beroemdheden als Francisco Toledo en Graciela Iturbide waarvan het werk in Nederland nog nooit te zien is geweest.

 

Graciela Iturbide, Nuestras senora de las iguanas, Juchitan, Mexico 1979. Collection Museo de Arte Moderno/INBAL-Secretaría de Cultura

De tentoonstelling uit de collectie van het M.A.M. het Museo de Arte Moderno, een van Mexico’s belangrijkste musea, is samengesteld door de voormalige directeur Sylvia Navarrete Bouzard. De selectie beslaat de periode vanaf de Mexicaanse Revolutie in 1910 tot de stormachtige opkomst van de globalisering in het begin van de jaren 90 van de vorige eeuw.

In de vroegste werken uit deze tentoonstelling zien we hoe schilders de armoede en de onvrede onder de boeren aan de kaak stelde. Later, als gevolg van de trek van het platteland naar de grote steden (en de migratie naar de Verenigde Staten), ontstonden andere vormen en archetypes van armoede en ongelijkheid zoals we zien in het werk van Pablo Ortiz Monasterio. In portretten komen thema’s als nationale identiteit, het onderscheid in klasse, tradities of etnische afkomst regelmatig aan de orde. De soms erotische portretten zijn tegelijkertijd een eerbetoon aan afgelegen streken van het land, waar voorouderlijke tradities als het matriarchaat, en historische tolerantie ten opzicht van seksuele diversiteit nog steeds voortbestaan. Dat is te zien onder meer in het suggestieve werk Los cocos van Frida Kahlo.

Frida Kahlo. Los Cocos 1951. Collection Museo de Arte Moderno/INBAL-Secretaría de Cultura © 2019 Banco de México, Diego Rivera & Frida Kahlo Museums Trust. Av. 5 de Mayo No. 2, col Centro, alc. Cuauhtemoc, c.p. 06000, Ciudad de México".

De tentoonstelling geeft tevens alle ruimte aan de verbeelding van het onderbewuste. Een van oudsher wezenlijk onderdeel van de Mexicaanse maatschappij en dus ook een belangrijk thema in de Mexicaanse kunst. We zien droomwerelden en spookbeelden (Ricardo Martínez) en zoömorfe en antropomorfe motieven (o.a. Francisco Toledo en Rufino Tamayo). Kunstenaars verbeelden daarbij in hun idyllische landschappen zowel de spiritualiteit als het primitieve karakter van Mexico.

Rufino Tamayo Desnudo en gris, 1931 Collection Museo de Arte Moderno/INBAL-Secretaría de Cultura

Dias de los Muertos in Amstelveen 

Ieder jaar op 1 en 2 november viert heel Mexico Dias de los Muertos. Inmiddels is dit ‘feest van de dood’, dat we kunnen vergelijken met onze allerzielen/allerheiligen, een wereldberoemd fenomeen dat onderdeel is geworden van de Mexicaanse identiteit. Dit Unesco erfgoed trekt ieder jaar miljoenen mensen naar Mexico. Op Dias de los Muertos worden de dode herdacht en geëerd met privé-altaren, papier maché poppen (cartonería), poëzie (calaveras) processies en vele andere bijzondere verbeeldingsvolle manieren.

Op 1 en 2 november 2019 haalt het Cobra Museum Diaz de los Muertos naar Amstelveen. In het Cobra museum zal een altaar gemaakt worden door Mexicaanse kunstenaars waar Amstelveners hun eerbetoon komen brengen aan de overledenen. Het museum zal speciaal voor deze gelegenheid ’s Avonds open blijven en als een feestelijke herdenkingsplek opereren. In de weken voorafgaand zullen er cartonería workshops zijn gegeven door Mexicaanse kunstenaars. In Cinema Amstelveen wordt op 2 november voor de kinderen van Amstelveen de film Coco getoond (Pixar Animation Studios / Walt Disney Pictures 2017). Vooraf aan de film kunnen kinderen in het Cobra Museum een bezoek aan het altaar brengen en worden ze geschminkt volgens de Mexicaanse Dia de la Muerte traditie.

Diego Rivera, Retrato de Cuca Bustamante 1946 Collection Museo de Arte Moderno/INBAL-Secretaría de Cultura © 2019 Banco de México, Diego Rivera & Frida Kahlo Museums Trust. Av. 5 de Mayo No. 2, col Centro, alc. Cuauhtemoc, c.p. 06000, Ciudad de México".
Graciela Iturbide, Nuestras senora de las iguanas, Juchitan, Mexico 1979. Collection Museo de Arte Moderno/INBAL-Secretaría de Cultura
Frida Kahlo. Los Cocos 1951. Collection Museo de Arte Moderno/INBAL-Secretaría de Cultura © 2019 Banco de México, Diego Rivera & Frida Kahlo Museums Trust. Av. 5 de Mayo No. 2, col Centro, alc. Cuauhtemoc, c.p. 06000, Ciudad de México".
Graciela Iturbide, Autorretrato 1, de la serie Francolin, 2009. Collection Museo de Arte Moderno/INBAL-Secretaría de Cultura
Olga Costa La vendedora de frutas 1951, Collection Museo de Arte Moderno/INBAL-Secretaría de Cultura.
Manuel Alvarez Bravo, Obrero en huelga asesinado, 1934. Collection Museo de Arte Moderno/INBAL-Secretaría de Cultura
Rufino Tamayo, Desnudo en gris, 1931 Collection Museo de Arte Moderno/INBAL-Secretaría de Cultura

Schrijf u in voor de Cobra Museum nieuwsbrief