Volg ons op Facebook voor het laatste nieuws.

RT @GaykrantNL: Met “Onder de huid: het leven en werk van Claude Cahun” laat @cobramuseum ons kennismaken met het bijzondere levensverhaal…

RT @GaySayHello: GaySayHello RT: Met “Onder de huid: het leven en werk van Claude Cahun” laat @cobramuseum ons kennismaken met het bijzonde…

Kijk op deze site naar de actuele workshops.

Preview Cobra Magazine editie najaar | winter 2020/2021: A Love Revolution

Van 28.05.21 tot 26.09.21 tonen wij de beroemde Gelman collectie van 20ste-eeuwse Mexicaanse meesters, met de titel Frida Kahlo & Diego Rivera, A Love Revolution. Deze collectie wordt beheerd door de Vergel Foundation. Een belangrijk onderdeel zijn de werken van Frida Kahlo en Diego Rivera, een van de bekendste kunstenaarsechtparen in de kunstgeschiedenis. Achttien iconische werken van Frida Kahlo zullen te zien zijn, waaronder enkele van haar beroemdste zelfportretten. Hier krijgt u alvast een voorproefje.

Tekst door gastconservator Stefan van Raay

Frida Kahlo: de beroemdste vrouwelijke kunstenaar

Zonder enige twijfel is Frida Kahlo (Mexico 1907 – Mexico 1954) op dit moment de beroemdste vrouwelijke kunstenaar in de wereld. Dat was niet zo tijdens haar leven. Hoewel haar werk werd tentoongesteld en zij ook erkenning kreeg in Mexico zelf, New York en Parijs. Het is vooral aan de feministische kunstgeschiedschrijving te danken dat sinds de jaren ’70 van de vorige eeuw haar leven en werk in het licht kwamen te staan. Sinds het begin van de 21ste eeuw zijn haar naam en oeuvre door succesvolle tentoonstellingen, publicaties en films wereldwijd bekend geworden.

 

Frida Kahlo, Self-Portrait with Monkeys, 1943, Courtesy of The Jacques and Natasha Gelman Collection of 20th Century Mexican Art and The Vergel Foundation. © 2021 Banco de Mexico Diego Rivera Frida Kahlo Museums Trust, Mexico DF c/o Pictoright Amsterdam 2021

Kahlo was een van de dochters van een naar Mexico geëmigreerde Duitse fotograaf en een Mexicaanse moeder. Ze volgde als jonge vrouw kunstonderwijs, maar werd in 1925 op achttienjarige leeftijd ernstig gewond in een trolleybusongeluk. De lichamelijke schade van dit ongeval zou haar voor de rest van haar leven achtervolgen. In 1929 trouwde zij met een van de beroemdste Mexicaanse schilders, de muralist Diego Rivera. Zij leefden in – wat nu genoemd zou worden – een ‘open huwelijk’. Beiden hadden buitenechtelijke relaties, zij zowel met mannen als vrouwen. De relatie tussen Kahlo en Rivera was hecht en zij vonden elkaar, naast wederzijdse bewondering voor elkaars artistieke kwaliteiten, op vele terreinen: het communisme, de socialistische idealen van de Mexicaanse Revolutie (1910-1917) en de geboorte van een nationale Mexicaanse identiteit met passie voor de Mexicaanse culturen en geschiedenis vóór de Spaanse kolonisatie van het immense land in 1521. Rivera vond als eerste haar werk buitengewoon origineel en getalenteerd en Kahlo was op haar beurt overtuigd van de grootsheid van Rivera’s meesterschap. Haar fysieke lijden aan de gevolgen van het ongeluk resulteerde onder meer in traumatische ervaringen zoals een miskraam in 1932, die nagalmt in haar werk in de jaren daarna, de amputatie van een been en de door morfine verzachte lijdensweg in de jaren die volgden voor haar dood in 1954.

Bernard Silberstein, Frida Paints Self-Portrait while Diego Watches, 1940, The Jacques and Natasha Gelman Collection of Mexican Art © Courtesy of Throckmorton Fine Art, Inc

Kahlo’s faam is gebaseerd op een briljante eigen beeldentaal, waarin zij als eerste vrouwelijke kunstenaar, in de traditie van schilders als Rembrandt en Van Gogh, zichzelf meer dan tachtig keer tot onderwerp koos. Bijna niemand heeft zijn of haar fysieke en persoonlijke lijden zo indringend afgebeeld. Ze was zich bewust van kunsthistorische tradities, maar paste die toe in haar volledig persoonlijke beeldtaal. Mexico, natuur en cultuur wortelden zich bijna letterlijk in en rondom haar werk en haar verschijning. Het is de combinatie van bewondering en empathie, voor zowel haar werk als haar persoonlijke leven, die haar zo beroemd heeft gemaakt.

Frida Kahlo, The Love Embrace of the Universe, the Earth, Myself, Diego and Senor Xolotl, 1949 Courtesy of The Jacques and Natasha Gelman Collection of 20th Century Mexican Art and The Vergel Foundation. © 2021 Banco de Mexico Diego Rivera Frida Kahlo Museums Trust, Mexico DF c/o Pictoright Amsterdam 2021

Deze tekst verscheen oorspronkelijk in de najaar | wintereditie 2020/2021 van het Cobra Magazine. Deze editie van het Cobra Magazine is in het najaar en voorjaar van 2021 gratis af te halen in het museum tijdens openingstijden (zolang de voorraad strekt).

Schrijf u in voor de Cobra Museum nieuwsbrief