Cobra Museum voor moderne kunst, Museum of modern art

tentoonstellingen

actueel


Alberto Burri Composition, 1953
Solomon R. Guggenheim Museum, New York
© c/o Pictoright Amsterdam 2014


Jackson Pollock
Ocean Greyness, 1953
Solomon R. Guggenheim Museum, New York
© c/o Pictoright Amsterdam 2014


Asger Jorn
Green Ballet, 1960
Oil on canvas
Solomon R. Guggenheim Museum, New York
© c/o Pictoright Amsterdam 2014


Karel Appel
Beach Life, 1957
Collection Jan Nieuwenhuizen Segaar, Belgium
© Karel Appel Foundation c/o Pictoright Amsterdam 2014

FROM THE GUGGENHEIM COLLECTION TO THE COBRA MUSEUM OF MODERN ART

5 april - 31 augustus 2014

Internationale abstractie 1949-1960 uit de Solomon R. Guggenheim collectie komt naar het Cobra Museum in Amstelveen. 13 kunstwerken waren ook aanwezig op openingstentoonstelling in 1959 van het markante door Frank Lloyd Wright ontworpen Solomon R. Guggenheim museum.

In de jaren ‘50 ontstond aan beide zijden van de Atlantische Oceaan een grote verscheidenheid aan gewaagde kunststijlen en avant-garde initiatieven, van het abstract expressionisme en Art Informel tot kunstenaarsgroepen als Cobra en het Spaanse Dau al Set. De experimentele kunst beleefde een opleving; er ontstond hernieuwde belangstelling voor vrijheid van individuele expressie en spontaniteit. Kunstenaars experimenteerden met onorthodoxe materialen, technieken en onderwerpen. Tegelijk was er aandacht voor eerdere kunststromingen, zoals het Surrealisme. De Franse schrijver Michel Tapié sprak van un art autre - een radicale breuk met alle traditionele ideeën over stijl en compositie en een verschuiving naar iets totaal ‘anders’.

From the Guggenheim Collection to the Cobra Museum of Modern Art. is samengesteld met werken uit de collectie van het Solomon R. Guggenheim Museum. Voor het eerst wordt een keuze uit de kerncollectie mid-century art van het befaamde museum in Nederland getoond.

De tentoonstelling belicht een decennium van radicale artistieke ontwikkelingen. Behalve van Amerikaanse grootheden is er werk te zien van minder bekende internationale pioniers, en van kunstenaars die aan Cobra deelnamen: Pierre Alechinsky, Karel Appel en Asger Jorn. De tentoonstelling richt de blik op de jaren 1949-1960; een dynamische periode waarin de moderne kunst en de naoorlogse samenleving radicaal veranderden.

From the Guggenheim Collection to the Cobra Museum of Modern Art, viert ook een vitale fase in de geschiedenis van het Guggenheim Museum, met in 1952 de benoeming van directeur James Johnson Sweeney en in 1959 de opening van het sensationele door Frank Lloyd Wright ontworpen gebouw. Sweeney zette het verzamelen van moderne meesters voort, maar was ook toegewijd aan radicale experimenten in de eigentijdse kunst. Zijn openingstentoonstelling in 1959 omvatte ruim 120 werken, met belangrijke modernisten uit de collectiegeschiedenis van het museum, waaronder Wasily Kandinsky en Brancusi. Ruim de helft van de getoonde kunstwerken was door Sweeney zelf verworven. Uitzonderlijk was het grote aandeel van 40 eigentijdse schilderijen en sculpturen van Amerikaanse en internationale kunstenaars. Hiermee getuigde Sweeney van zijn inzet voor vernieuwing en de kunst van zijn tijd.

De samenwerking met het Solomon R. Guggenheim in kwam in 2012 tot stand n.a.v. de tentoonstelling Art of Another Kind, in het Guggenheim Museum samengesteld door curatoren Tracey Bashkoff en Megan Fontanella. In deze tentoonstelling, die model staat voor de presentatie in Amstelveen, zijn de Cobra kunstenaars en hun ideeën nadrukkelijk aanwezig.


top

LEZINGEN

Het Cobra museum organiseert rondom de tentoonstelling meer dan 10 lezingen die het getoonde werk in een breder perspectief brengen. Lezingen over o.a. het ‘culturele merk Guggenheim’ , over ‘Tastebreakers’ en over de relatie van CoBrA tot Amerika met ondermeer dr. Willemijn Stokvis, dr Joes Segal en drs. Ineke Slootweg. Meer weten over de lezingen? Klik hier


top

LE PETIT COBRA

Drie avonden per week is er een bijzondere avondopenstelling in samenwerking met Restaurant Le Petit Cobra. Het geeft publiek de mogelijkheid om met een zeer select gezelschap van maximaal 40 personen in de avond naar de tentoonstelling te kijken en op zaal te dineren tussen de collectie van het Cobra Museum. Het 4 of 5 gangen menu wordt gekookt door de Franse sterrenkok Didier Besnard.
Klik hier voor meer informatie.


De tentoonstelling komt tot stand dankzij de steun van Het VSBfonds, SNS-REAAL Fonds, ZABAWAS, Turing Foundation, Cobra Businessclub en Cobra Entrepreneurs. Het Cobra Museum wordt ruimhartig ondersteund door de BankGiro Loterij en de Gemeente Amstelveen.

 

SPANNING TUSSEN ABSTRACTIE EN FIGURATIE

Kunst uit de collectie van het Cobra Museum voor Moderne Kunst

De over het algemeen politiek links georiënteerde CoBrA kunstenaars wilden - na de isolatie en verdeeldheid van de Tweede Wereldoorlog - over de landsgrenzen heen een nieuwe vorm van kunst scheppen die een centrale plaats in de samenleving kon innemen.CoBrA kunstenaars wilden kunst maken die begrijpelijk zou zijn voor iedereen en die het individu direct zou aanspreken. Om dit te bereiken probeerden ze dicht bij de onderliggende kern van het mens-zijn te komen. Ze zochten naar ‘authenticiteit’, zoals zij die ook meenden te zien in uitingen van kinderen, in volkscultuur en in nietwesterse culturen. In de praktijk kwam het erop neer dat de kunstenaars experimenteerden met “een nieuwe spontane schilderkunstige expressie”. Zo werd de relatie tussen tekenen, schrijven en schilderen onderzocht, en was het streven om kleur van vorm te bevrijden. Enkele aan Cobra verbonden kunstenaars maakten fasen door waarin abstractie een grotere rol ging spelen, zoals bijvoorbeeld bij Karel Appel en Asger Jorn. Er waren ook leden die altijd al sterker naar abstractie neigden, zoals Eugène Brands, Anton Rooskens en Theo Wolvecamp, of de Deen Erik Ortvad. Het is dit spanningsveld tussen figuratie en abstractie dat centraal staat in deze collectiepresentatie.


CoBrA museum AmstelveenCoBrA museum AmstelveenCoBrA museum AmstelveenCoBrA museum AmstelveenCoBrA museum Amstelveen