Jennifer Tee - The Soul in Limbo

Omslag publicatie The Soul in Limbo,
ontwerp Richard Niessen, 2015.

Jennifer Tee - Star Crossed

Jennifer Tee, Star Crossed, performance voor de tentoonstelling Nether Land, Shanghai Expo, China, 2010
© Foto Peter Cox.

Jennifer Tee - Star Crossed

Shuudan Koudou (collective action), Ether Plane / Material Plane, series 4, plate 3, 50 x 84 cm, 2014.

What Men Knew Nothing About

Concrete Interior

The Oracle Club, a reading from Marcel Proust’s Swann’s Way.

6e Cobra Kunstprijs Amstelveen gaat naar Jennifer Tee

The Soul in Limbo, eerste museale solotentoonstelling van Jennifer Tee in Nederland

The Soul in Limbo, 24 november 2015 t/m 6 maart 2016
The Soul in Limbo* is het eerste museale overzicht van het werk van Jennifer Tee (NL 1973) in Nederland. Aan de hand van de thema’s ‘Taal’, ‘Choreografie’ en ‘Occult Geometry’ wordt terug gekeken op de ontwikkelingen in haar werk van de afgelopen 10 jaar en worden nieuwe lijnen uitgelegd naar de toekomst van haar werk. In iedere sectie zijn elementen uit eerdere installaties van Tee ondergebracht, waaronder banieren, keramieken vazen, bollen en maskers, fotografie, sculpturen, gebreide vloervormen en diagrammen. Ook is er materiaal in de tentoonstelling opgenomen dat te maken heeft met Tee’s inspiratiebronnen en werkprocessen.

*De titel van de tentoonstelling is ontleend aan de uitspraak ‘I am the soul in limbo’, een uitspraak van de hoofdpersoon Nadja in de gelijknamige roman van André Breton.

Jennifer Tee
Op geheel eigentijdse wijze onderzoekt Tee de veranderlijkheid en complexiteit van het culturen die voortdurend in elkaar overlopen. Haar werk neemt zeer uiteenlopende vormen aan: van bijna onmogelijk te vervaardigen keramiek, tot hand gebreide vloerkleden. Van bamboebogen die in een fragiele balans zweven tot aan complexe performances. Samenwerkingen met anderen, zoals kunstenaars, grafisch ontwerpers en choreografen spelen daarbij een belangrijke rol. Ook de omgeving waarin een werk ontstaat is van groot belang, zowel wat betreft materiaalkeuze als de manier waarop de tentoonstellingsruimte wordt ingericht.

Drie performances van Jennifer Tee in het Cobra Museum
Geschreven, gesproken en gezongen taal vormen een terugkerend aspect in een groot deel van Tee’s werk inclusief de talrijke performances en choreografiën. Tee’s interesse in geschreven taal mondde uit in een ondermeer onderzoek naar Egyptische hiërogliefen tekens en Chinese kalligrafie - beiden vormen waarbij tekst en tekens verwantschap tonen met choreografie. In het verlengde hiervan hebben de performances zich steeds meer ontwikkeld tot speciaal ontworpen choreografieën.

What Men Knew Nothing About
Zondag 17 en 24 januari 14:00 en 16:00 uur
What Men Knew Nothing About is een op tekst gebaseerde performance uitgevoerd door twee acteurs aan beiden zijden van een banier (die in opgevouwen toestand onderdeel is van de expositie The Soul in Limbo). De tekst is een mix van Engels en Lithouws (de performance vond eerder plaats in Vilnius). De performers spreken een poetisch commentaar van de kunstenaar uit op gesynchroniseerde wijze over de notie van ‘verenigen, verwarring en identiteit’.

Concrete Interior
Zondag 31 januari en zondag 7 februari 14:00 en 16:00
Choreography: Jennifer Tee and Miri Lee
Dancer: Miri Lee Duration: 10 min
In het verleden had Tee al diverse malen gewerkt aan verschillende gebreide ‘floorpieces’ met de in New York gevestigde Sahara Briscoe. Voor dit specifieke werk hebben zij de wol met de hand geverfd om een contrast te bewerkstelligen tussen het object (het kleed) en de beweging van de danser. Danser Miri Lee volgt de lijnen van de octagonale vorm van het kleed, en creeert daarmee een psychologische begrensde ruimte. Het stuk werd geïnspireerd door What is Possible (1980) een gedicht van de Amerikaanse dichter, essayist, en feminist Adrienne Rich. Hwet gaat over het verlangen naar een zorgeloze heldere geest. Deze performance werd eerder in 2012 uitgevoerd in New York tijdens Tee’s verblijf in ISCP.

De performance op 7 februari wordt in samenwerking met WeArePublic georganiseerd (www.wearepublic.nl) en aangevuld met ene curatortalk door Hilde de Bruijn. Public leden kunnen op vertoon van hun pas deze dag gratis naar binnen.

The Oracle Club, a reading from Marcel Proust’s Swann’s Way
Zondag 14 februari Valentijnsdag. 20.00-22.30 hrs
De Oracle Club is een intiem meditatief evenement ingericht rondom Tee’s handgeweven felgekleurde ‘floorpieces’. Ze dienen als decor voor een informele lezing waarbij vijf geselecteerde bezoekers hardop uit Marcel Proust Swann 's Way voorlezen. Swann’s Way is het eerste deel van Proust’s 7delig volume À la recherche du temps perdu (1913-1927).

Entree alleen via reservering/ beperkt aantal plekken :

Cobra Kunstprijs Amstelveen
Met de Cobra Kunstprijs Amstelveen vragen het Cobra Museum voor Moderne Kunst en de gemeente Amstelveen aandacht voor de waarden van de Cobra beweging, experimenteel, geëngageerd en interdisciplinair, in relatie tot de hedendaagse kunst. De jury onder leiding van Saskia van Kampen, conservator bij Museum Boijmans Van Beuningen, zegt daarover:
”Jennifer Tee toont zich al jaren een uniek multi-talent, dat zich met schijnbaar even groot gemak stort op het maken van een diepzinnige choreografie als een omvangrijke hangsculptuur. Opvallend daarbij is dat hoe gelaagd haar werk ook is, het toch toegankelijk blijft voor een breed publiek. De jury was dan ook unaniem in haar oordeel om multidisciplinair kunstenaar Jennifer Tee de Cobra Kunstprijs Amstelveen 2015 toe te kennen.“
Meer informatie over de cobrakunstprijs vind u hier.

Tentoonstelling Jennifer Tee meets Cobra
Lineair aan de tentoonstelling in Amstelveen wordt in het Amsterdamse Kunstverein een presentatie getoond van werk dat Jennifer Tee en Maxime Kopsa (Kunstverein) uitgekozen hebben uit de collectie van het Cobra Museum. Naast het werk van Tee is werk te zien van Pierre Alechinsky, Reinhoud, Eugène Brands en Frits Lemaire.
Van 27 november – 2 januari 2016 Hier vind u meer infomatie.

Publicatie The Soul in Limbo
The Soul in Limbo is een monografie samengesteld door Jennifer Tee i.s.m. Hilde de Bruijn. Een deel van het beeldmateriaal is nooit eerder gepubliceerd. Teksten van Zoë Gray (Senior Curator Wiels, Brussel), Maxine Kopsa (directeur Kunstverein Amsterdam) en Monica Szewczyk (co-curator Documenta 14) duiden het werk van Tee. The Soul in Limbo is ontworpen door Richard Niessen en wordt uitgegeven door Roma Publications.

U kunt de catalogus in de winkel van het Cobra Museum kopen of bestellen via Roma Publishers
http://www.orderromapublications.org/publications/the-soul-in-limbo/97622&page=1


De tentoonstelling en publicatie is mede mogelijk gemaakt door de Gemeente Amstelveen, het Mondriaan Fonds, het Amsterdams Fonds voor de Kunsten, het Tijl Fonds en Galerie Fons Welters. Met speciale dank aan Zwaan Printmedia.

 
top

COBRA OPEN COLLECTION PROGRAMME DOOR BANK&RAU

Maart 2015

Het Deense kunstenaarsduo Bank&Rau uit Kopenhagen is door het Cobra Museum uitgenodigd om een eigentijdse collectiepresentatie te maken vanuit hun eigen unieke visie. De collectie van het museum, de verhalen die erbij horen en de geschiedenis van de Cobra beweging met bijbehorende archiefstukken zijn de bouwstenen waarmee Bank&Rau konden werken. Dat hebben ze aangevuld met eigen werk, geïnspireerd op de collectie en dit vormt samen een nieuwe totaalinstallatie waarmee zij de bezoekers het verhaal van Cobra vertellen op een volstrekt unieke wijze.

Een overkoepelend gegeven in de praktijk van Bank&Rau (Lone Bank & Tanja Rau) is handwerk en folkloristische elementen. Door middel van het opzij schuiven van traditie en alles dat wij als vanzelfsprekend ervaren (in een museum), poogt Bank&Rau de traditionele presentatie opnieuw vorm te geven.

Het Open Collection programma van het Cobra Museum is een onderzoek in praktijk waarbij hedendaagse makers worden uitgenodigd de collectie van het museum te openen en en van nieuwe impulsen te voorzien. Het Open Collectie programma wordt mede mogelijk gemaakt door het Mondriaan Fonds. Het Danish Arts Council, SVFK (Danish Art Workshop) en SKF (Danish Art Foundation) ondersteunen de presentatie van Bank&Rau.

 
Karel Appel Karel Appel, Vrouwen, kinderen, dieren 1951

DE NIEUWE COBRA COLLECTIE PRESENTATIE

Het Cobra Museum voor moderne kunst presenteert een geheel nieuwe collectie presentatie. Naast vele topwerken uit de collectie zijn er diverse documentaire film’s te zien. In deze presentatie wordt aandacht besteed aan de ontwikkeling van Cobra in Denemarken, België en Nederland en de ontwikkelingen van de Cobra kunstenaars na de CoBrA beweging. Er wordt ook een thematische verdieping getoond waarbij er ook ruimte is voor hedendaagse kunst. Tot de zomer is het thema over de verschillende manieren waarop mythen, verhalen en sprookjes een rol speelde bij Cobra kunstenaars. De Nederlandse kunstenares Margo Onnes toont binnen dit thema de korte film ‘Golden Goose’ uit 2012.

header