Cobra Museum voor moderne kunst, Museum of modern art

tentoonstellingen

actueel


Alberto Burri Composition, 1953
Solomon R. Guggenheim Museum, New York
© c/o Pictoright Amsterdam 2014


Jackson Pollock
Ocean Greyness, 1953
Solomon R. Guggenheim Museum, New York
© c/o Pictoright Amsterdam 2014


Asger Jorn
Green Ballet, 1960
Oil on canvas
Solomon R. Guggenheim Museum, New York
© c/o Pictoright Amsterdam 2014


Karel Appel
Beach Life, 1957
Collection Jan Nieuwenhuizen Segaar, Belgium
© Karel Appel Foundation c/o Pictoright Amsterdam 2014

FROM THE GUGGENHEIM COLLECTION TO THE COBRA MUSEUM OF MODERN ART

5 april - 31 augustus 2014

Internationale abstractie 1949-1960 uit de Solomon R. Guggenheim collectie komt naar het Cobra Museum in Amstelveen. 13 kunstwerken waren ook aanwezig op openingstentoonstelling in 1959 van het markante door Frank Lloyd Wright ontworpen Solomon R. Guggenheim museum.

In de jaren ‘50 ontstond aan beide zijden van de Atlantische Oceaan een grote verscheidenheid aan gewaagde kunststijlen en avant-garde initiatieven, van het abstract expressionisme en Art Informel tot kunstenaarsgroepen als Cobra en het Spaanse Dau al Set. De experimentele kunst beleefde een opleving; er ontstond hernieuwde belangstelling voor vrijheid van individuele expressie en spontaniteit. Kunstenaars experimenteerden met onorthodoxe materialen, technieken en onderwerpen. Tegelijk was er aandacht voor eerdere kunststromingen, zoals het Surrealisme. De Franse schrijver Michel Tapié sprak van un art autre - een radicale breuk met alle traditionele ideeën over stijl en compositie en een verschuiving naar iets totaal ‘anders’.

From the Guggenheim Collection to the Cobra Museum of Modern Art. is samengesteld met werken uit de collectie van het Solomon R. Guggenheim Museum. Voor het eerst wordt een keuze uit de kerncollectie mid-century art van het befaamde museum in Nederland getoond.

De tentoonstelling belicht een decennium van radicale artistieke ontwikkelingen. Behalve van Amerikaanse grootheden is er werk te zien van minder bekende internationale pioniers, en van kunstenaars die aan Cobra deelnamen: Pierre Alechinsky, Karel Appel en Asger Jorn. De tentoonstelling richt de blik op de jaren 1949-1960; een dynamische periode waarin de moderne kunst en de naoorlogse samenleving radicaal veranderden.

From the Guggenheim Collection to the Cobra Museum of Modern Art, viert ook een vitale fase in de geschiedenis van het Guggenheim Museum, met in 1952 de benoeming van directeur James Johnson Sweeney en in 1959 de opening van het sensationele door Frank Lloyd Wright ontworpen gebouw. Sweeney zette het verzamelen van moderne meesters voort, maar was ook toegewijd aan radicale experimenten in de eigentijdse kunst. Zijn openingstentoonstelling in 1959 omvatte ruim 120 werken, met belangrijke modernisten uit de collectiegeschiedenis van het museum, waaronder Wasily Kandinsky en Brancusi. Ruim de helft van de getoonde kunstwerken was door Sweeney zelf verworven. Uitzonderlijk was het grote aandeel van 40 eigentijdse schilderijen en sculpturen van Amerikaanse en internationale kunstenaars. Hiermee getuigde Sweeney van zijn inzet voor vernieuwing en de kunst van zijn tijd.

De samenwerking met het Solomon R. Guggenheim in kwam in 2012 tot stand n.a.v. de tentoonstelling Art of Another Kind, in het Guggenheim Museum samengesteld door curatoren Tracey Bashkoff en Megan Fontanella. In deze tentoonstelling, die model staat voor de presentatie in Amstelveen, zijn de Cobra kunstenaars en hun ideeën nadrukkelijk aanwezig.


top

LEZINGEN

Het Cobra museum organiseert rondom de tentoonstelling meer dan 10 lezingen die het getoonde werk in een breder perspectief brengen. Lezingen over o.a. het ‘culturele merk Guggenheim’ , over ‘Tastebreakers’ en over de relatie van CoBrA tot Amerika met ondermeer dr. Willemijn Stokvis, dr Joes Segal en drs. Ineke Slootweg. Meer weten over de lezingen? Klik hier


top

LE PETIT COBRA

Drie avonden per week is er een bijzondere avondopenstelling in samenwerking met Restaurant Le Petit Cobra. Het geeft publiek de mogelijkheid om met een zeer select gezelschap van maximaal 40 personen in de avond naar de tentoonstelling te kijken en op zaal te dineren tussen de collectie van het Cobra Museum. Het 4 of 5 gangen menu wordt gekookt door de Franse sterrenkok Didier Besnard.
Klik hier voor meer informatie.


De tentoonstelling komt tot stand dankzij de steun van Het VSBfonds, SNS-REAAL Fonds, ZABAWAS, Turing Foundation, Cobra Businessclub en Cobra Entrepreneurs. Het Cobra Museum wordt ruimhartig ondersteund door de BankGiro Loterij en de Gemeente Amstelveen.

 

top

ART IN CONTEXT

ART IN CONTEXT VAN DE RIETVELD ACADEMIE EN HET COBRA OPEN COLLECTIE PROGRAMMA RESULTEREN IN TENTOONSTELLING

30 mei t/m 9 juni

Dit jaar hebben de Gerrit Rietveld Academie en het Cobra Museum voor de tweede keer samengewerkt aan een programma waarin een groep internationale studenten langere tijd toegang krijgt tot de collectie en de archieven van het Cobra Museum in het kader van het zogenaamde Open Collectie Programma. Aan de hand van deze kennismaking hebben de studenten werk ontwikkeld dat te zien is in het Cobra Museum.

Dit jaar waren de deelnemende studenten afkomstig uit het Art in Context lesprogramma van de Rietveld Academie, waarin ze uitgedaagd worden hun werk te ontwikkelen en beschouwen in relatie tot de maatschappelijke context. Art in Context neemt ieder jaar een thema als uitgangspunt dat kunst en maatschappij verbindt. Dit jaar was het ‘Public Relations’, een onderwerp waar studenten - net als op hun onderzoek naar Cobra - op de meest uiteenlopende en verrassende manieren reageerden. Zo vormt voor de één een schilderij dat Karel Appel speciaal maakte voor een film het uitgangspunt, voor een ander de oorlog in Syrië, terwijl weer een ander een lijst met instructies heeft gefilterd over hoe gelukkig te leven in de kunstwereld uit een interview met Charles Esche, directeur van het Van Abbemuseum.

Studenten:
1. Suzanne Bernhardt (NL)
2. Loidys Carnero (Cuba)
3. Ivana Filip (Croatia)
4. Jorik Galama (NL)
5. Rikke Goldbech (Denmark)
6. Thom de Jager (NL)
7. Cécile Plouhinec (France)
8. Ken Rooney (Ireland)
9. Cleo Scheibe (Germany)
10. Marie Vedel (Denmark)
11. Roos Verschoor (NL)

Docenten:
Saša Karalić en Jouke Kleerebezem

 

PIONIERS VAN DE ABSTRACTE BEELDHOUWKUNST IN TUIN VAN KASTEEL KEUKENHOF

De derde editie van Cobra Buiten, een samenwerking tussen Kasteel Keukenhof en het Cobra Museum, legt de focus op enkele pioniers van de abstracte beeldhouwkunst. Deze tentoonstelling sluit aan bij de actuele tentoonstelling in het Cobra Museum waarin het abstract expressionisme uit de jaren 50 centraal staat.

De Italiaanse beeldhouwer Pietro Consagra is dan ook in beide tentoonstellingen te zien. Het bronzen beeld Afternoon Conversations uit 1958 staat in de tuin van Kasteel Keukenhof terwijl zijn houten sculptuur Conversation Piece uit hetzelfde jaar in het Cobra Museum staat. De buiten variant is een bruikleen van het Middelheimmuseum uit België, terwijl de houten versie al sinds de jaren ‘50 in bezit is van de Guggenheim Foundation in New York. Andre Volten is een van de grootste na-oorlogse Nederlandse beeldhouwers. Van hem is Company’s school te zien uit 1962, een geometrisch werk van staal dat staat voor een meer eenvoudige beeldhouwkunst waarbij vorm, inhoud en materiaal één helder verhaal vertelt.

Op het 230 hectare grote landgoed van Kasteel Keukenhof (1642), gelegen in het hart van de Nederlandse Bollenstreek, wordt sinds enkele jaren de rijke culturele geschiedenis van het museum en haar tuinen vermengd met moderne en hedendaagse beeldhouwkunst. Na de edities in 2012 met Hof van Appel met bronzen sculpturen van Karel Appel en in 2013 My Secret Garden met werk van de Japans-Amerikaanse kunstenaar Shinkichi Tajiri, zal de tentoonstelling Cobra Buiten. Pioniers van de abstracte beeldhouwkunst de driedelige reeks afsluiten. Op deze wijze wordt een breed publiek betrokken bij kunst en erfgoed.

CoBrA museum AmstelveenCoBrA museum AmstelveenCoBrA museum AmstelveenCoBrA museum AmstelveenCoBrA museum Amstelveen