Cobra Museum voor moderne kunst, Museum of modern art

tentoonstellingen

actueel

top

TRACES

100 Years Asger Jorn
28 september - 18 januari

‘Traces - 100 Years Asger Jorn’ toont werk van de Deense kunstenaar en denker Asger Jorn (1914-1973) en een aantal werken van tijdgenoten ter gelegenheid van het 100e geboortejaar van Jorn. De tentoonstelling zet het spoor uit naar een tweetal deeltentoonstellingen: ‘Asger Jorn - The Secret of Art’, een unieke schenking van circa 150 werken op papier en ‘A way of Making’, een project van hedendaagse makers Frederique Bergholtz en Maria Pask.

Asger Jorn staat bekend als mede-oprichter van onder meer Cobra (1948-1951) en de Internationale Situationisten (1957-1972) en werkte in uiteenlopende media. Daarnaast publiceerde hij gedurende zijn leven 25 boeken en honderden artikelen, waarmee hij niet minder dan een ‘herziening van het filosofisch systeem’ op het oog had. Jorn wist zijn uiteenlopende interesses op organische wijze samen te brengen in een allesomvattende theorie over kunst en het leven, gebaseerd op een zeer uitgesproken idee over de positie van de kunstenaar in de samenleving. Kortom, Jorn liet een spoor na van kunstwerken geschriften, een denkwijze en attitude die tot op de dag van vandaag als inspiratie gelden voor hedendaagse kunstenaars en denkers.

‘Traces - 100 Years Jorn’ is een eclectische tentoonstelling. In een niet-hiërarchische opstelling zijn schilderijen, grafisch werk, muzikale experimenten en keramiek te zien van zijn hand, naast documentatie en publicaties. Asger Jorn, onder een vakpubliek algemeen erkend als een onmisbare schakel in de avant-garde kunst van de 20ste eeuw, is door zijn beweeglijke, associatieve geest en zijn veelzijdigheid een fantastisch voorbeeld van een kunstenaar die eindeloos (her)ontdekt kan worden. Traces biedt daar alle mogelijkheden toe, ook door de ogen van andere kunstenaars. Zo is Jacqueline de Jong (1939) in de tentoonstelling vertegenwoordigd met de installatie ‘Baked Patatoes’, die zij in 2006 in de tuin van Jorns huis in het Italiaanse Albissola maakte. De bezoeker wordt uitgenodigd het spoor van Traces te volgen naar twee andere tentoonstellingen in het kader van 100 Years Asger Jorn.

 
top

A WAY OF MAKING
Frederique Bergholtz en Maria Pask

Beeldend kunstenaar Maria Pask en curator Frederique Bergholtz hebben met Asger Jorns praktijk als referentie een nieuw project ontwikkelt voor het Cobra Museum. Dit project, ‘A Way of Making’, is een voortzetting van hun in 2013 begonnen samenwerking waarin keramiek het materiële uitgangspunt vormt. In het Cobra Museum presenteren zij een nieuwe installatie met keramieken elementen, nieuw videowerk en een beeldarchief van keramieken objecten uit verschillende tijdperioden en geografische gebieden. Het werk is deels geïnspireerd door de organische en onderzoekende wijze waarop Asger Jorn omging met kunstpraktijk, theorie en geschiedenis. Pask maakte hiervoor, op uitnodiging van het Cobra Museum, ondermeer een reis naar Jorn’s gerestaureerde keramiekatelier in Albisola Italië.

Terugkerende werkwijzen en onderwerpen uit de praktijk van Bergholtz en Pask zijn ook te herkennen,zoals de relatie tussen maatschappij en het lichaam en bijzondere vormen van samenwerking.

Het werk van Maria Pask werd onder meer getoond tijdens Skulptur Project Münster, in het Stedelijk Museum Bureau Amsterdam en het Museum of Modern Art Oxford. Frederique Bergholtz is mede-oprichter en directeur van If I Can’t Dance, I Don’t Want To Be Part Of Your Revolution, een internationaal opererende organisatie voor de productie van beeldende kunst/performance dat onder meer coproducties realiseerde met Tate Modern Londen, STUK/Museum M Leuven en Bulegoa z/b iBilbao.

A Way of Making vindt plaats in het kader van het Cobra Open Collectie Programma en wordt mede mogelijk gemaakt door het Mondriaan Fonds, het Prins Bernhard Cultuur Fonds / P.M. de Klerk Keramiek Fonds en Stichting Stokroos. Met speciale dank aan de Gerrit Rietveld Academie Amsterdam: afdeling Keramiek met Bastienne Kramer, afdeling Grafisch Ontwerpen met Linda van Deursen, Floor Koomen en Sabo Day. Met dank aan: Joop Schot, Art Broker Design Eindhoven.

 
top

THE SECRET OF ART
Schenking van 150 Asger Jorn werken door Otto van de Loo

“The secret of art consists in the simple fact that it is more blessed to give than to take, but also that this blessedness is dependent upon voluntary giving, so that what is given is felt as a surplus, a wealth, not a duty.” Asger Jorn, ‘Value and Economy’(1959)

Onlangs heeft het Cobra Museum voor Moderne kunst een prachtige en omvangrijke schenking gekregen van de Duitse galeriehouder van Asger Jorn, Otto van der Loo. Deze is nu voor het eerst volledig te zien. In de schenking bevindt zich onder meer een aantal van de eerste kleurenetsen die Jorn ooit maakte in 1958, alsmede de volledige serie ‘Schweizer Suite’ (1954) en een aantal dynamische houtsnedes waarin Jorn op subtiele en soms ook humoristische wijze speelt met het nerf van het hout dat in verschillende richtingen loopt.

Rudi Fuchs schreef onlangs over één van de werken uit de Van der Loo gift “Das offene Versteck’ uit 1970 ‘Het kleurige struweel in de prent van Jorn hangt zo scheef als zijn tekende hand bewoog. Morgen kan dat anders. Zo ploetert de kunst oogverblindend door.”

 

Afgebeeld:
 
Michelangelo Pistoletto
Autoritratto con occhiali gialli 1973
 
Zofia Kulik
Self Magnificence IIIb 1997
 
Rene Daniels
Komeet 1979
 
Sven Kroner
Lech 2005

top

THE HIDDEN PICTURE

40 jaar kunst verzamelen bij ING
VANAF 13 SEPTEMBER

The Hidden Picture toont een overzicht van moderne en hedendaagse kunst die doorgaans niet voor het publiek te zien is. Normaal gesproken hangen deze meer dan zeventig werken verdeeld over talrijke bankkantoren in binnen- en buitenland of ze worden individueel en tijdelijk tentoongesteld.

The Hidden Picture geeft een uitgebreide impressie van de internationale ING kunstcollectie. Het Cobra Museum heeft in samenwerking met ING meer dan zeventig werken, variërend van schilderijen, tekeningen, sculpturen tot foto’s en video’s geselecteerd en legt daarmee dwarsverbanden tussen kunstwerken uit verschillende decennia, stijlen en landen.

Het is tevens de eerste keer dat delen uit de collecties van ING Nederland, België, Polen en het Verenigd Koninkrijk samen te zien zijn. met o.a. Michelangelo Pistoletto, Ossip Zadkine, Iris van Dongen, Ad Dekker, Piet Mondriaan, Pyke Koch, Richard Deacon, Carel Willink, Cristian Boltanski, René Daniëls, Roni Horn, Jessica Diamond, Michael Raedecker e.v.a. Bijzondere aandacht verdient een drieluik van Jaap Hillenius (1934-1999). Dit werk werd in 1986 speciaal voor het beroemde ING hoofdkantoor in Amsterdam Zuid-Oost gemaakt. De architectuur werd er zelfs voor aangepast zodat het licht op de juiste manier op het kunstwerk viel. Voor het eerst is dit werk nu te zien voor een breed publiek.

Drie deelnemers (Ana Navas, Timmy van Zoelen, Paul Geelen) van onafhankelijke kunstenaars instituut De Ateliers uit Amsterdam maken in opdracht van ING een nieuw werk voor de collectie dat voor het eerst te zien zal zijn in het Cobra Museum.

 

PIONIERS VAN DE ABSTRACTE BEELDHOUWKUNST IN TUIN VAN KASTEEL KEUKENHOF

De derde editie van Cobra Buiten, een samenwerking tussen Kasteel Keukenhof en het Cobra Museum, legt de focus op enkele pioniers van de abstracte beeldhouwkunst. Deze tentoonstelling sluit aan bij de actuele tentoonstelling in het Cobra Museum waarin het abstract expressionisme uit de jaren 50 centraal staat.

De Italiaanse beeldhouwer Pietro Consagra is dan ook in beide tentoonstellingen te zien. Het bronzen beeld Afternoon Conversations uit 1958 staat in de tuin van Kasteel Keukenhof terwijl zijn houten sculptuur Conversation Piece uit hetzelfde jaar in het Cobra Museum staat. De buiten variant is een bruikleen van het Middelheimmuseum uit België, terwijl de houten versie al sinds de jaren ‘50 in bezit is van de Guggenheim Foundation in New York. Andre Volten is een van de grootste na-oorlogse Nederlandse beeldhouwers. Van hem is Company’s school te zien uit 1962, een geometrisch werk van staal dat staat voor een meer eenvoudige beeldhouwkunst waarbij vorm, inhoud en materiaal één helder verhaal vertelt.

Op het 230 hectare grote landgoed van Kasteel Keukenhof (1642), gelegen in het hart van de Nederlandse Bollenstreek, wordt sinds enkele jaren de rijke culturele geschiedenis van het museum en haar tuinen vermengd met moderne en hedendaagse beeldhouwkunst. Na de edities in 2012 met Hof van Appel met bronzen sculpturen van Karel Appel en in 2013 My Secret Garden met werk van de Japans-Amerikaanse kunstenaar Shinkichi Tajiri, zal de tentoonstelling Cobra Buiten. Pioniers van de abstracte beeldhouwkunst de driedelige reeks afsluiten. Op deze wijze wordt een breed publiek betrokken bij kunst en erfgoed.

CoBrA museum AmstelveenCoBrA museum AmstelveenCoBrA museum AmstelveenCoBrA museum AmstelveenCoBrA museum Amstelveen