Pierre Alechinsky, Brussel 1927 – woont en werkt in Bougival, Frankrijk - Cobra Museum voor Moderne Kunst

Pierre Alechinsky, Brussel 1927 – woont en werkt in Bougival, Frankrijk

In 1948, direct na zijn studie boekillustratie en typografie, koos Alechinsky voor de schilderkunst. Begin 1949 ontdekte hij Cobra tijdens een tentoonstellingsbezoek. Hij hielp Christian Dotremont met de organisatie en coördinatie van tentoonstellingen. Samen met zijn vrouw Mickey was hij verantwoordelijk voor het uitbrengen van het Cobra- tijdschrift, waarvan Dotremont hoofdredacteur was. Alechinsky richtte in Brussel Ateliers du Marais op. Dit gemeenschappelijk atelier werd het internationaal ontmoetingscentrum van Cobra. Daarnaast organiseerde Alechinsky de grote Cobra-tentoonstelling in Luik in 1951, die het eind van Cobra inluidde.

Pierre Alechinsky, Pas un mot, 1973, acrylverf op papier op doek, 153 x 229 cm, © foto: Cobra Museum voor Moderne Kunst Amstelveen, Collectie Cobra Museum voor Moderne Kunst Amstelveen / langdurige bruikleen Collectie ABN AMRO
Pierre Alechinsky, Remuement d’Eau (Verstoring van het water), 1985, acrylverf op papier op doek, 200 x 200 cm © foto: Cobra Museum voor Moderne Kunst Amstelveen, Collectie Cobra Museum voor Moderne Kunst Amstelveen / langdurige bruikleen Karel van Stuijvenberg, Caracas