Op dit moment zijn we gesloten

Volg ons op Facebook voor het laatste nieuws

RT @NPORadio1: Kritische kijk op hedendaagse gebeurtenissen. @cobramuseum-directeur @xanderkarskens in @LangsdeLijnEO: https://t.co/A5Q4bP2…

RT @LangsdeLijnEO: Het @cobramuseum van directeur @xanderkarskens stond vanavond bij #LDLEO in het zonnetje. Luister terug: https://t.co/de…

Kijk naar onze CoBrA Summerschool en Zomerse Zondag Workshop!

Robert Jacobsen

-

Kopenhagen 1912, Tågelund 1993

Robert Jacobsen werd als Robert Julius Tommy Jacobsen geboren op 4 juni 1912 te Kopenhagen. Hij was actief als schilder en beeldhouwer. Daarnaast was hij van 1962 tot 1981 hoogleraar aan de Akademie der Bildenden Künste in München en van 1976 tot 1985 aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten in Kopenhagen. Jacobsen groeide op in een minder ontwikkeld milieu en heeft nooit een opleiding op creatief gebied gevolgd. Als kunstenaar was hij autodidact. In 1932 bezocht hij een expositie van Duitse kunst in het Vrije Tentoonstellingsgebouw te Kopenhagen. Hier kwam hij in aanmerking met het werk van onder andere Wassily Kandinsky (1866-1944), Emil Nolde (1867-1956) en Paul Klee (1879-1940). Een jaar later bezocht hij een tentoonstelling van de Deense kunstenaarsgroep Linien (De Lijn) (1934-1939), waarbij vooral het werk van de Deense beeldhouwer Henry Heerup (1907-1993) diepe indruk op hem maakte. In 1935 vervaardigde Jacobsen zijn eerste beeldhouwwerken, zogenaamde ‘poppen’ samengesteld uit (rest)afval. Kort daarna bouwde hij totempalen uit zware houtblokken die hij later beschilderde. Daarnaast hakte hij vanaf 1939 organische vormen en fabelwezens uit verschillende steensoorten, vooral graniet en zandsteen, een vaardigheid die hij leerde van de kunstenaar en landgenoot Heerup. Hoewel de beeldhouwwerken van Jacobsen enigszins verwant zijn aan die van Heerup, werkte Jacobsen vooral vanuit een vooraf bepaalde compositie, waardoor hij het materiaal naar zijn hand kon zetten. Gedurende deze periode leerde Jacobsen andere experimentele kunstenaars kennen, zoals de Deense kunstenaar Asger Jorn (1914-1973). In 1944 werkte Jacobsen samen met Jorn en Heerup aan het zomerhuisje van de fanatieke verzamelaarster en bewonderaarster van experimentele kunst Elna Fonnesbech-Sandberg (1892-1994). Zij noemden dit project Det abstrakte pandekagehus (het abstracte pannenkoekenhuis). Jorn beschilderde de binnenwanden van het huis met fabelwezens en voorzag de buitenwanden van cementreliëfs. Heerup en Jacobsen droegen er elk met een beeldhouwwerk aan bij. Jorn en Heerup waren beiden lid van de vooroorlogse experimentele Deense kunstenaarsvereniging Høst (1942-1949), en in 1945 besloot Jacobsen zich hier ook bij aan te sluiten. Hij was medeondertekenaar van het beroemde manifest Den ny realisme (1945), waarin door de kunstenaars een spontane experimentele werkwijze werd nagestreefd. Een jaar later stapte Jacobsen alweer uit Høst en in 1947 vertrok hij samen met de schilder en landgenoot Richard Mortensen (1910-1993) naar Parijs. Hier verenigde hij zich met de kunstenaars van de geometrische abstractie rondom de befaamde Parijse galeriehoudster Denise René (1912-2012). Jacobsen is nooit lid geweest van de Cobra beweging (1948-1951), maar de fantasierijke figuren die hij in die periode maakte ademen wel degelijk de Cobra spirit. Dit komt doordat hij een spontane werkmethode toepaste, groot belang hechtte aan de eigenschappen en toevalligheden van het materiaal, gebruikmaakte van mythe-scheppende thema’s en zijn inspiratie uit primitieve- en volkskunst haalde. Vanaf 1949 begon Jacobsen te werken in zijn favoriete medium ijzer. Op latere leeftijd werkte hij samen met zijn oud-leerling Jean Clareboudt (1944-1997) aan het project Tørskind Grusgrav (1986-1991), een beeldenpark in Egtved te Denemarken. Het park bevat negen sculpturen in staal, graniet en hout, waarvan vier werken afkomstig zijn van de hand van Jacobsen en vijf van Clareboudt. Tot op de dag van vandaag is het werk van Robert Jacobsen internationaal verspreid over vele musea.

Schrijf u in voor de Cobra Museum nieuwsbrief