Op dit moment zijn we gesloten

Volg ons op Facebook voor het laatste nieuws

RT @cobramuseum: Zondag de off. opening, maar al te zien vanaf zaterdag 7 oktober: #LeCorbusier 's vierde dimensie in het @cobramuseum http…

Zondag de off. opening, maar al te zien vanaf zaterdag 7 oktober: #LeCorbusier 's vierde dimensie in het… twitter.com/i/web/status/9…

Kijk naar onze CoBrA Summerschool en Zomerse Zondag Workshop!

Raoul Ubac

-

Malmédy 1910, Dieudonné 1985

Raoul Ubac werd als Rudolf Gustav Maria Ernst Ubach op 31 augustus 1910 geboren te Malmédy. Hij was werkzaam als fotograaf, schilder en beeldhouwer. Ubac volgde een teken- en fotografieopleiding aan de Kunstgewerbeschule in Keulen en was een van de jongste Belgische beeldend kunstenaars die surrealistisch geïnspireerde foto’s maakte. Hij was op het Surrealisme gestuit toen hij zich in 1930 in Parijs vestigde waar hij in 1938 met de surrealisten exposeerde. Via de surrealistische kring waartoe hij als fotograaf behoorde, kwam hij in contact met Christian Dotremont (1922-1979) die hem later introduceerde bij Cobra. Naast schilderijen maakte Ubac een aantal leisteengravures en sculpturen die verwant zijn aan Cobra uitingen vanwege de invloed van primitieve culturen. Toen hij op leisteen begon te graveren inspireerde hij zich op het runenschrift, die toverbron die door Nietzsche werd bezongen als: “het runenschrift van de mythe”. (NW 21) De mythe is te herkennen in de leisteengravure die hij maakte voor het omslag van Cobra 7 dat in herfst 1950 in Brussel verscheen en waarbij hij uitging van het motief van de kop van de gebrilde Cobraslang. Ubac die vanwege zijn vestiging in Parijs zelf tot de Jeune peinture Francaise gerekend werd, nam als vertegenwoordiger van Frankrijk deel aan de Cobra tentoonstelling in Luik in 1951. In de Cobra jaren schilderde hij onder invloed van de toonaangevende École de Paris, een poëtisch abstract expressionisme in de trant van de twee afgoden Jean René Bazaine (1904-2001) en Roger Bissière (1886-1964). Op Ubac die een vluchtig contact met Cobra onderhield heeft het Cobrahuis le Marais in Brussel, het knooppunt van Cobra activiteiten en woonplaats van Dotremont en Pierre Alechinsky (1927), grote aantrekkingskracht uitgeoefend. Veel jonge kunstenaars zoals hij die zich na de oorlog sterk richtten op de toonaangevende Jeune peinture Belge-Francaise werden door Dotremont en Alechinsky uitgenodigd voor tentoonstellingen of andere bijdragen wanneer zij overeenkomsten met Cobra signaleerden. Het geraffineerde kleurgebruik en het krachtige expressionisme van de jonge avantgarde waren voor Cobra de belangrijkste aanknopingspunten voor samenwerking.

Schrijf u in voor de Cobra Museum nieuwsbrief