Pierre Alechinsky

1927,Brussel -

Pierre Alechinsky, Brussel 1927

Pierre Alechinsky werd op 19 oktober 1927 geboren te Brussel. Hij is actief als schilder. Alechinsky studeerde van 1944 tot 1948 aan de École nationale superieure d’architecture et des arts décoratifs in Brussel. Hij legde zich daar toe op boekillustratie, typografie en verschillende grafische technieken. In die periode leerde hij de cineasten Luc de Heusch (1927-2012) en Jean Raine (1927-1986) kennen. In 1947 werd hij lid van de groep Jeune peinture belge, had hij zijn eerste solotentoonstelling in Brussel en ontmoette hij de Belgische beeldhouwer en schilder Pol Bury (1922-2005). In 1949 volgde de ontmoeting met Christian Dotremont (1922-1979) en werd hij lid van Cobra (1948). Samen met de beeldhouwers Olivier Strebelle (1927) en Reinhoud d’Haese (1928-2007) was hij de organisator van Les Ateliers du Marais, het trefpunt voor vele Cobra kunstenaars. Met Dotremont was Alechinsky de spil van de Belgische tak van Cobra. Zijn werk was te zien op de tentoonstelling in Amsterdam (1949). De laatste gemeenschappelijke Cobra tentoonstelling in Luik (1951) werd door hem georganiseerd. Alechinsky stortte zich met zo veel enthousiasme op de organisatie van de beweging en haar tijdschrift dat hij nauwelijks tijd had voor zijn eigen werk. Vooral na Cobra kwam zijn ontwikkeling echt goed op gang. Na het uiteenvallen van de beweging vestigde hij zich in Parijs. In 1955 ondernam hij een reis naar Japan en bestudeerde de Japanse kalligrafie. Daarin vond hij waar hij naar op zoek was: een ‘innerlijk schrift’ ontstaan uit de grote vrijheid en tevens uiterste geconcentreerdheid van de snelle penseelstreek op het papier. In de tweede helft van de jaren vijftig werd zijn overwegend abstracte schildertrant bewogener en pasteuzer. Zijn doeken bedekte hij met een massa van vormen in witte, grijze, groene en blauwe tinten. Tegen 1958 was er sprake van een veel grotere vrijheid in kleur en vorm en verschenen er fabelwezens in het werk; in het werk uit de jaren zestig is vooral de invloed van de oosterse kalligrafie zichtbaar. In 1965 begon Alechinsky tijdens een langer verblijf in de Verenigde Staten te schilderen met acrylverf, een techniek die hem in staat stelde zijn ‘graffiti’ van lijnen, tekens, cirkels, teksten en fabeldieren tot één geheel te smeden. Vanaf de jaren zestig kreeg Alechinsky steeds meer belangstelling voor het samenwerken met andere kunstenaars. Er verschenen publicaties met dichterlijke teksten van verschillende auteurs, die hij met zijn fabelwezens illustreerde. In 1960 en 1972 werd het werk van Alechinsky getoond op de Biënnale van Venetië. Zijn werk werd daarna vele malen geëxposeerd, onder andere op Documenta III in Kassel (1964), in het Centre Pompidou in Parijs (1978) en het Solomon R. Guggenheim Museum in New York (1987).

Schrijf u in voor de Cobra Museum nieuwsbrief