Op dit moment zijn we gesloten

Volg ons op Facebook voor het laatste nieuws.

Eugénie Brands neemt u morgen mee door de tentoonstelling van Eugène Brands. Voor de alweer zesde en laatste keer.… twitter.com/i/web/status/9…

#slowartday @cobramuseum zaterdag 14 april. 'Take it slow, take a Slow Art Walk' 🏃‍♀️🏃‍♂️🚶‍♀️🚶‍♂️🐢

Kijk op deze site naar de actuele workshops.

Jaap Wagemaker

1906,Harlem - 1972,Amsterdam

Jaap Wagemaker werd op 6 januari 1906 geboren te Haarlem. Hij is één van de bekendste Nederlandse materieschilders. In 1920 volgde hij een opleiding aan de School voor Bouwkunde, Versierende kunsten en Kunstambachten in Haarlem. Hij kiest voor de decoratieve sector. Schilderen doet hij het liefst, maar dat werd hier niet onderwezen. Een studiebeurs voor de Rijksacademie te Amsterdam wordt afgewezen. Als schilder is hij daarom autodidact. In die periode schildert hij expressionistische stillevens en dieren en voorziet in zijn onderhoud met het decoreren van lampenkappen. Vanaf 1927 ging hij met de Nederlandse kunstenaar Piet van Egmond (1889-1965) landschappen schilderen in de buurt van Haarlem. Tussen de jaren 1925 en 1940 was zijn werk te zien op diverse exposities en nam hij deel aan groepstentoonstellingen in het Frans Hals museum en het Waaggebouw te Haarlem. In 1928 vertrok Wagemaker met Van Egmond voor het eerst naar Parijs. In 1946 verhuisde hij naar Amsterdam en betrekt een van de bekende atelierwoningen in de Zomerdijkstraat. Hij raakt geboeid door de moderne richtingen in de schilderkunst en voelt zich aangetrokken tot de Cobra stijl (1948), maar Jaap is dan al ruim 40 jaar en voelt zich te oud om aansluiting te zoeken. Liever gaat hij zijn eigen weg. Wel heeft hij veel contact met Anton Rooskens (1906-1976). In 1952 reisde Wagemaker opnieuw af naar Parijs. Hier leerde hij het werk van de materieschilders Jean Dubuffet (1901-1985) en Alberto Burri (1915-1995) kennen. Naar aanleiding hiervan begon hij materialen als zand, jute en hout in zijn schilderijen te verwerken. Een andere inspiratiebron vormde kunst uit Afrika en Oceanië, waaraan hij niet alleen de ‘primitieve’ vormen en sobere kleuren ontleende, maar ook het gevoel voor de magie die in objecten verborgen kan zitten. In tegenstelling tot veel andere Nederlandse kunstenaars die in de jaren ’50 in een informele stijl werkten, zoals Armando (1929) en Kees van Bohemen (1928-1985), bleef Wagemaker ook in zijn latere reliëfschilderijen en assemblages de zeggingskracht van de materie trouw. In 1966 nam hij deel aan de Biënnale van Venetië en in 1967 werd er een grote overzichtstentoonstelling in het Stedelijk Museum te Amsterdam georganiseerd. In 1970 was zijn werk te zien in het Cultureel Centrum te Venlo. De tentoonstelling van zijn oeuvre in 1972 in de Kunsthalle te Bremen heeft hij niet meer mogen beleven.

Schrijf u in voor de Cobra Museum nieuwsbrief