Op dit moment zijn we gesloten

Volg ons op Facebook voor het laatste nieuws.

Vanaf vandaag 4 exposities te zien @cobramuseum ! #theaaltonatives van @nathanielmellors en @erkkanissinen, Christi… twitter.com/i/web/status/9…

RT @FinEmbNL: The Aalto Natives by Nathaniel Mellors and Erkka Nissinen starts tomorrow @cobramuseum #amstelveen #aaltonatives #Finland

Kijk op deze site naar de actuele workshops.

Henry Heerup

-

Kopenhagen 1907, Vanløse 1993

Henry Heerup werd geboren op 4 november 1907 te Kopenhagen. Hij was schilder en ontwerper. Vanaf 1927 tot en met 1932 volgde hij schilder- en beeldhouwlessen aan de Kunstacademie te Kopenhagen. Hier had hij in 1929 zijn eerste solotentoonstelling. Zijn vroege werk, bestaande uit assemblages van afvalmaterialen en granieten beelden, is sterk beïnvloed door het dadaïsme en het surrealisme, twee culturele bewegingen uit de eerste helft van de twintigste eeuw. Heerup behoorde tot de kunstenaarsgroep Linien (De Lijn) (1934-1939) en maakte gedurende de Tweede Wereldoorlog samen met zijn landgenoten Asger Jorn (1914-1973) en Carl-Henning Pedersen (1913-2007) deel uit van de kunstenaarsgroep Helhesten (1941-1944). Daarnaast was hij van 1943 tot 1949 lid van de Høst-groep (1942-1949) en via hen kwam hij in 1949 in contact met leden van de Cobra beweging. De leden van Cobra waren erg onder de indruk van het werk van Heerup, omdat zijn leefwijze, ideeën en werk een nauwe connectie met primitieve volkskunst toont. Heerup werd om die reden beschouwd als een ware volkskunstenaar, die op spontane en experimentele wijze, dus los van academische regels, te werk ging. Hij schiep een fantasiewereld vol symbolen en mythische wezens. Belangrijke inspiratiebronnen voor Heerup waren, net als voor Karel Appel (1921-2006), kindertekeningen en primitieve volkeren. Bovendien wordt Heerups oeuvre gekenmerkt door een groot gevoel voor de expressieve kwaliteit van materialen, bij het bewerken van stenen en granieten. Toch was Heerup binnen de Cobra groep vooral op de achtergrond actief. De leden van Cobra zagen meer in hem dan andersom. Men herkende in hem een volkskunstenaar. Heerup concentreerde zich voornamelijk op zijn eigen werk. Toch waren meerdere werken van Heerup vertegenwoordigd op de Cobra tentoonstellingen in Amsterdam (1949) en Luik (1951). Zijn experimentele, spontane fantasiekunst sloot goed aan bij de nieuwe richting binnen de Deense schilderkunst die was ontstaan uit het samengaan van abstractie en surrealisme. De kunstwerken van Heerup genoten veel aandacht en werden driemaal tijdens de Biënnale van Venetië (1936, 1962 en 1972) en meerdere malen in zijn thuisland tentoongesteld. Een groot gedeelte van de artistieke nalatenschap van Heerup is permanent te zien in het Heerup Museum te Rødovre, Denemarken.

Schrijf u in voor de Cobra Museum nieuwsbrief