Op dit moment zijn we gesloten

Volg ons op Facebook voor het laatste nieuws.

Eugénie Brands neemt u morgen mee door de tentoonstelling van Eugène Brands. Voor de alweer zesde en laatste keer.… twitter.com/i/web/status/9…

#slowartday @cobramuseum zaterdag 14 april. 'Take it slow, take a Slow Art Walk' 🏃‍♀️🏃‍♂️🚶‍♀️🚶‍♂️🐢

Kijk op deze site naar de actuele workshops.

Ejler Bille

-

Odder 1910, ? 2004

Ejler Bille werd als Eljer Christian Torbensen Bille geboren op 6 maart 1910 te Odder. Hij was werkzaam als schilder, beeldhouwer, lithograaf, graficus, aquarellist en pastellist. Zijn opleiding genoot hij van 1930-1931 aan de Kunstnijverheidsschool van Kopenhagen en de Koninklijke Deense Academie voor de Kunst. Bij de laatstgenoemde zou hij vanaf 1969 ook als docent actief zijn. In de jaren ’30 reisde hij samen met landgenoot en schilder Richard Mortensen (1910-1993) naar Berlijn. In 1933 werd het sculptuurwerk van Bille voor het eerst geëxposeerd. In diezelfde periode ontstonden ook zijn eerste schilderijen, die in het begin van zijn carrière nog betrekkelijk lineair en strak van karakter waren. Hier kwam in 1934 verandering in toen hij samen met Vilhelm Bjerke Petersen (1909-1957) de surrealistische kunstenaarsgroep Linien (De Lijn) (1934-1939) oprichtte. Vanaf dat moment streefde Bille naar een zo spontaan mogelijke kunstuiting en voerden expressieve fantasiekunst en felle kleuren de boventoon in zijn oeuvre. Gedurende zijn zoektocht naar een nieuwe manier van werken werd hij sterk beïnvloed door zijn landgenoot Egill Jacobsen (1910-1998). Bille heeft eveneens veelvuldig maskers vervaardigd. Naast medeoprichter van Linien was hij betrokken bij de Deense vooroorlogse experimentele kunstenaarsvereniging Høst (1942-1949) en het tijdschrift Helhesten (1941-1944). Via Høst kwam hij in 1948 in aanraking met de leden van Cobra en vanaf datzelfde jaar was hij correspondent van het tijdschrift Le Surrealisme Revolutionnaire, waarbij artistieke vrijheid en sociale betrokkenheid een grote rol speelden. Het werk van Bille was aanwezig op de befaamde Cobra tentoonstelling in Amsterdam (1949). Opvallend is dat Bille na het uiteenvallen van Cobra op zoek ging naar een meer overwogen werkwijze, en dat het spontane en expressieve naar de achtergrond verschoof.

Schrijf u in voor de Cobra Museum nieuwsbrief