Op dit moment zijn we gesloten

Volg ons op Facebook voor het laatste nieuws

RT @NPORadio1: Kritische kijk op hedendaagse gebeurtenissen. @cobramuseum-directeur @xanderkarskens in @LangsdeLijnEO: https://t.co/A5Q4bP2…

RT @LangsdeLijnEO: Het @cobramuseum van directeur @xanderkarskens stond vanavond bij #LDLEO in het zonnetje. Luister terug: https://t.co/de…

Kijk naar onze CoBrA Summerschool en Zomerse Zondag Workshop!

Constant

Amsterdam - Utrecht

Amsterdam 1920, Utrecht 2005

Constant werd als Constant Anton Nieuwenhuijs geboren op 21 juli 1920 te Amsterdam. Hij was werkzaam als schilder, lithograaf, etser, keramist, tekenaar en sculpteur. Al op vroege leeftijd toonde hij interesse in muziek en literatuur, maar zijn voorkeur ging uit naar de beeldende kunst. In Amsterdam volgde hij een opleiding aan de Kunstnijverheidsschool (1939-1940) en aan de Rijksacademie (1940-1942). Het begin van zijn artistieke ontwikkeling stond voornamelijk in het teken van expressieve landschappen onder invloed van Vincent van Gogh (1853-1890). Ook experimenteerde Constant met de kubistische vormentaal, waarbij Pablo Picasso (1881-1973) en Georges Braque (1882-1963) als zijn grote voorbeelden dienden. In 1946 bezocht hij in Parijs een tentoonstelling van zijn nieuwe inspirator: de Spaanse surrealist Joan Miró (1893-1983). Hier leerde Constant Asger Jorn (1914-1973) kennen, door wie hij later in aanraking zou komen met de leden van de vooroorlogse experimentele Deense kunstenaarsvereniging Høst (1942-1949). De Deense experimentelen waren van mening dat de kunst op een dood spoor terecht was gekomen en vernieuwend moest zijn. Om dit te bereiken moesten de traditionele kunstopvattingen worden losgelaten. Jorn raadde Constant aan een soortgelijke groep in Nederland te beginnen. Toen Constant in 1947 en 1948 Appel en Corneille leerde kennen kon hij in navolging van de Deense Experimentele Groep een Hollandse variant oprichten: de Experimentele Groep in Holland (1948). Het tijdschrift Reflex (1948-1949) was het orgaan van deze groep. Voor het eerste nummer van het blad schreef Constant het beroemde manifest over de dan nog op te richten Cobra beweging. Later in 1948 vertrok hij samen met Appel naar Parijs. Hier zou de Experimentele Groep in Holland overgaan in Cobra (1948-1951), de kunstenaarsgroep die het experiment in de kunst voorop stelde. Ook binnen Cobra vervulde Constant, samen met de Belg Christian Dotremont (1922-1979) en de Deen Jorn, de rol van theoreticus. Zo schreef hij verschillende manifesten en artikelen over een nieuwe, betere maatschappij zonder grenzen aan artistieke vrijheid en creativiteit. Daarnaast stond hij stil bij vraagstukken over de aard van hedendaagse kunst en de maatschappelijke rol van de kunstenaar. Gedurende zijn Cobra periode werd Constant, net als Appel, vooral beïnvloed door kindertekeningen. Hij was op zoek naar vrijheid door middel van creativiteit: spontaniteit tijdens het maakproces was van cruciaal belang. Ook in de jaren ’50 resulteerde dit in kleurrijke voorstellingen met bewegelijke, losse lijnen en fantasiefiguren. Constant experimenteerde graag met vormen en kleuren, met als gevolg dat beschouwers zijn voorstellingen vaak als bijzonder levendig en spontaan ervaren. Terugkerende symbolen in Constants werk zijn het wielmotief en vogels. In de jaren ’60 bracht Constant zijn revolutionaire ideeën over een nieuwe samenleving samen in het project New Babylon (1959-1964), een utopische visie op een wereld waarin de mens vrij was om te spelen en te creëren. Met dit project vond hij aansluiting bij L’Internationale Situationniste (IS) (1957-1969), een internationale avant-garde beweging waarbij ook Jorn aangesloten was. Na het project New Babylon keert Constant weer terug naar de schilderkunst, maar ook in zijn latere werk blijft de rode draad maatschappelijk engagement en vernieuwingsdrang. In de jaren ’70 schilderde hij meer vanuit zijn verbeelding en minder direct vanuit de natuur. Hierbij komen dan meer symbolen en een verhalend karakter opspelen. Tot op de dag van vandaag is het werk van Constant internationaal verspreid over vele museale- en particuliere collecties, zoals het Stedelijk Museum Amsterdam, de Tate Modern in Londen, het Centre Georges Pompidou in Parijs, het San Francisco Museum of Modern Art in Californië en het MACBA in Barcelona.

Schrijf u in voor de Cobra Museum nieuwsbrief