Op dit moment zijn we gesloten

Volg ons op Facebook voor het laatste nieuws.

Vanaf vandaag 4 exposities te zien @cobramuseum ! #theaaltonatives van @nathanielmellors en @erkkanissinen, Christi… twitter.com/i/web/status/9…

RT @FinEmbNL: The Aalto Natives by Nathaniel Mellors and Erkka Nissinen starts tomorrow @cobramuseum #amstelveen #aaltonatives #Finland

Kijk op deze site naar de actuele workshops.

Carl-Henning Pedersen

-

Kopenhagen 1913, Kopenhagen 2007

Carl-Henning Pedersen werd geboren op 23 september 1913 te Kopenhagen. Hij was actief als schilder, beeldhouwer, dichter en graficus. In eerste instantie wilde hij componist of architect worden. Daarnaast was hij sterk politiek geëngageerd, en ontwikkelde hij zich tot volksredenaar. In 1933 ging hij naar de Internationale Volks Hogeschool in Helsingør om andere talen te leren om ook daarin toespraken te kunnen houden. Hier ontmoette hij Else Alfelt (1910-1974). Zij hield zich bezig met schilderen en introduceerde hem hiermee. Eén jaar na hun ontmoeting, in 1934, huwde het stel. Als kunstenaar was Pedersen autodidact en had hij een voorliefde voor Scandinavische volkskunst, fabeldieren en kindertekeningen. Schilderen deed hij praktisch van meet af aan in een abstracte stijl: in zijn vroege carrière waren dit voornamelijk cirkels, driehoeken en fantasiewezens onder invloed van het kubisme, maar na zijn ontmoeting met de kunstenaar en tevens landgenoot Egill Jacobsen (1910-1998) in 1936 ging hij over op het schilderen van maskers. Hij was op zoek naar de vrijheid om zich zonder remmingen over te geven aan zijn fantasie. In datzelfde jaar werd tijdens de tentoonstelling Kunstnernes Efterårsudstilling in Kopenhagen het werk van zowel Pedersen als Alfelt voor het eerst tentoongesteld. Pedersen leverde vier abstracte doeken aan, Alfelt twee naturalistische. In 1939 vertrok hij naar Parijs waar de werken van Pablo Picasso (1881-1973), Henri Matisse (1869-1954), Marc Chagall (1887-1985) en George Braque (1882-1963) grote indruk op hem maakten. Op de terugreis richting Denemarken bracht Pedersen een bezoek aan de beruchte tentoonstelling Entartete Kunst (1939) in Frankfurt am Main, Duitsland. Hier waren de expressionistische werken van onder andere Emil Nolde (1867-1956), Edvard Munch (1863-1944) en Paul Klee (1879-1940) te aanschouwen en het was vooral de vrije, fantasievolle en spontane manier van werken wat Pedersen hierin zo aansprak. Bij terugkomst in Denemarken sloot hij zich aan bij de vooroorlogse experimentele kunstenaarsvereniging Høst (1942-1949) en schreef hij artikelen voor het door Asger Jorn (1914-1973) en Robert Dahlmann Olsen (1915-1993) opgerichte tijdschrift Helhesten (1941-1944). In deze artikelen bracht hij zijn artistieke en politieke overwegingen naar voren. Beïnvloed door het Marxisme vond hij dat kunst niet alleen voor iedereen zou moeten zijn, maar ook door iedereen kon worden gemaakt. Dit laatste lukt echter alleen wanneer de mens zich niet liet leiden door de angst iets niet te kunnen. ‘Wij moeten alle mensen tot kunstenaars maken. Want zij zijn het. Zij weten het alleen zelf niet.’, aldus Pedersen. In 1948 werd Pedersen lid van Cobra, een internationale naoorlogse avant-garde beweging die vond dat kunst moest ontstaan vanuit artistieke vrijheid, fantasie en spontaniteit. Op organisatorisch gebied heeft Pedersen binnen deze groepering geen grote rol vervuld. Het was hem vooral te doen om de gemeenschappelijke ideologie omtrent de persoonlijke vrijheid van de kunstenaar. Pedersens kunstwerken kenmerken zich vanaf de Cobra periode voornamelijk door de weergave van een mythologische wereld waarin terugkerende figuren zoals paarden, vogels en ogen te herkennen zijn. Ook gebruikte hij experimentele vormen, vloeiende lijnen en werkte hij vaak met de kleur blauw. Hij liet als het ware vormen ontstaan vanuit kleuren, waarmee hij vooral een gemoedstoestand wilde weergeven. Dit deed hij met de gedachte dat iedere toeschouwer een beroep moest doen op zijn of haar fantasie om een eigen verhaal bij de schilderijen te bedenken. De kunstwerken van Carl-Henning Pedersen werden en worden internationaal tentoongesteld. In 1950 vond er in Kopenhagen een retrospectief van zijn werk plaats, die werd gevolgd door meerdere solo- en groepstentoonstellingen. Ook was zijn werk te zien op de Biënnale van Venetië (1962) en tweemaal in New York (1973 en 1976). In 1976 vond de opening van het Carl-Henning Pedersen en Else Alfelt Museum in Herning, Denemarken, plaats, nadat Pedersen de stad 3000 kunstwerken had geschonken.

Schrijf u in voor de Cobra Museum nieuwsbrief