Op dit moment zijn we gesloten

Volg ons op Facebook voor het laatste nieuws

RT @cobramuseum: Zondag de off. opening, maar al te zien vanaf zaterdag 7 oktober: #LeCorbusier 's vierde dimensie in het @cobramuseum http…

Zondag de off. opening, maar al te zien vanaf zaterdag 7 oktober: #LeCorbusier 's vierde dimensie in het… twitter.com/i/web/status/9…

Kijk naar onze CoBrA Summerschool en Zomerse Zondag Workshop!

Asger Jorn

-

Vejrum 1914, Aarhus 1973

Asger Jorn werd als Asger Oluf Jørgensen geboren op 3 maart 1914 te Vejrum. Hij was schilder, beeldhouwer, keramist, graficus, lithograaf, theoreticus en filosoof, en wordt gezien als een van de sleutelfiguren van de Cobra beweging. Op 16-jarige leeftijd begon hij met het schilderen van portretten en landschappen. Vijf jaar later besloot hij zijn thuisland te verruilen voor Parijs. Hier ging hij in de leer bij Wassily Kandinsky (1866-1944), schreef zich in op de Académie contemporaine van Fernand Léger (1881-1955) en bracht enige tijd door bij Le Corbusier (1887-1965). Gedurende deze periode ging zijn werk over van figuratief naar abstract. Deze omwenteling had ook te maken met de ontmoeting met zijn landgenoot Egill Jacobsen (1910-1998) in 1937. Jacobsen was op dat moment al aan het experimenteren met abstract surrealistisch werk en deze spontane manier van schilderen maakte grote indruk op Jorn. In 1941 richtte hij samen met Robert Dahlmann Olsen (1915-1993) de kunstenaarsgroep en het gelijknamige tijdschrift Helhesten (Het Hellepaard) (1941-1944) op. Een jaar later sloot hij zich aan bij de Deense kunstenaarsvereniging Høst (1942-1949). Hierbinnen voerden invloeden van primitieve kunst en fantasievormen de boventoon. Vlak na de oorlog leerde Jorn in Parijs de Nederlander Constant Anton Nieuwenhuijs (1920-2005) en de Fransman Jean-Michel Atlan (1913-1960) kennen. Deze twee kunstenaars hebben een grote rol gespeeld in zijn zoektocht naar een spontane en expressieve manier van werken. Jorn was niet de enige kunstenaar die op zoek was naar artistieke vrijheid; hij vond zijn gelijke in een aantal tijdgenoten. Op 8 november 1948 richtte hij samen met Constant, Corneille (1922-2010) en Karel Appel (1921-2006) uit Nederland en Christian Dotremont (1922-1979) en Joseph Noiret (1927-2012) uit België de kunstenaarsbeweging Cobra (1948-1951) op. Kenmerkend aan Jorns kunst uit de Cobra periode zijn de heftige, dramatische schildertoets, grove vormen en lijnen en donkere kleuren. Hij stond vooral bekend om zijn surrealistisch, abstracte beeldtaal gebaseerd op de wereld van de Noordse mythen en sagen. Zijn werk was te zien op de grote Cobra tentoonstellingen in Amsterdam (1949) en Luik (1951). Na de opheffing van Cobra in 1951 voerden dramatisch bewogen verfmassa’s, fantasiewezens en visioenen de boventoon in zijn werk. Ondertussen was Jorn, lijdend aan tuberculose, verzwakt teruggekeerd naar Denemarken en werd hij opgenomen in een sanatorium in Silkeborg. Hier lag de eveneens zieke Belgische Cobra kunstenaar Christian Dotremont. De twee voerden regelmatig gesprekken met elkaar en vervaardigden zogenaamde peintures-mots (woordschilderingen). Naast Jorns zoektocht naar artistieke vrijheid in zijn manier van werken had hij ook revolutionaire ideeën over de rol van de kunstenaar in de westerse maatschappij. Jorn werd door zijn tijdgenoten al gezien als grote inspirator: hij reisde veel, zette aan tot het oprichten van kunstenaarsgroeperingen en –bewegingen en onderhield veel internationale contacten. Volgens Jorn moest de maatschappij zelf tot kunst gebracht worden, iets wat alleen bereikt kon worden door een collectieve deelname van zowel kunstenaars als burgers. Dit leidde tot de oprichting van de kunstenaarsgroep Mouvement International pour un Bauhaus Imaginiste (MIBI) in 1956. Na de fusie met het collectief International Lettrist (IL) (1952-1957), opgericht door de Fransman Guy Debord (1931-1994), gingen de twee groeperingen over in L’Internationale Situationniste (IS) (1957-1969). Het werk van Jorn werd en wordt wereldwijd tentoongesteld. Zo was het te zien in het Stedelijk Museum te Amsterdam (1964), en na zijn overlijden in het Guggenheim Museum New York (1982) en het Städtische Galerie in Lenbachhaus in München (1987). Een groot gedeelte van de artistieke nalatenschap van Jorn is te zien in het Museum Jorn in Silkeborg, Denemarken.

Schrijf u in voor de Cobra Museum nieuwsbrief