Op dit moment zijn we gesloten

Volg ons op Facebook voor het laatste nieuws.

Vanaf vandaag 4 exposities te zien @cobramuseum ! #theaaltonatives van @nathanielmellors en @erkkanissinen, Christi… twitter.com/i/web/status/9…

RT @FinEmbNL: The Aalto Natives by Nathaniel Mellors and Erkka Nissinen starts tomorrow @cobramuseum #amstelveen #aaltonatives #Finland

Kijk op deze site naar de actuele workshops.

15 Dec 2017 - 25 Feb 2018

The Aalto Natives by Nathaniel Mellors and Erkka Nissinen

Het Cobra Museum haalt succesvol Fins Biënnalepaviljoen The Aalto Natives van Venetië naar Amstelveen. The Aalto Natives van Nathaniel Mellors en Erkka Nissinen is een scherp-humoristische all-over-installatie met video, geluid, licht en animatronics over actuele onderwerpen als nationalisme en xenofobie.

 

 

Het Cobra Museum voor Moderne Kunst haalt het Finse paviljoen van de recente Biënnale van Venetië naar Nederland. The Aalto Natives is een installatie met video en animatronics (bewegende robots) van de Engelse kunstenaar Nathaniel Mellors (1974, Doncaster) en de Finse kunstenaar Erkka Nissinen (1975, Jyväskylä), en was volgens pers en publiek een van de hoogtepunten op de Biënnale.

Mellors en Nissinen zijn beide geïnteresseerd in hoe satire artistiek kan worden gebruikt om kritisch naar de wereld van nu te kijken. Ze tonen met The Aalto Natives aan dat juist humor en absurdisme in de kunst relevante en effectieve instrumenten zijn om actuele maatschappelijke vraagstukken aan de kaak te stellen.

 

Nathaniel Mellors & Erkka Nissinen - The Aalto Natives

‘Hilarious discussion about politics, social media, and ethics ensue. If it sounds bonkers, that’s because it is - in the best possible way’ - Artnet News

The Aalto Natives is een totaalinstallatie waarin Nissinens intuïtieve, do-it-yourself-benadering van digitale beeldproductie en opzettelijk-naïeve muzikaliteit een vonkende verhouding aangaan met Mellors’ erudiet-absurdistische videowerk en ervaring met animatronics. Actuele onderwerpen als nationalisme, kolonialisme, xenofobie en religieuze twisten worden aan de kaak gesteld door middel van een absurdistisch-satirisch verhaal over twee goddelijke figuren: de intuïtief-intelligente Geb (een groot, pratend ei), en zijn naïef-rationele zoon Atum (een pratende kartonnen doos).

 

Nathaniel Mellors & Erkka Nissinen - The Aalto Natives

De juichende ontvangst van de installatie tijdens de Venetië Biënnale bij pers en publiek, toonde dan ook aan dat vorm en inhoud internationaal werd herkend, gewaardeerd en uitgedragen. De dagelijkse rijen voor The Aalto Natives leken bovendien aan te geven dat er ook onder het publiek behoefte was om humor een plaats in de kunst te geven. Frieze schreef: “As we piggyback on Geb and Atum’s fact-finding mission, we meet a puppet psychologist, an eye-eating snake, and an escaping testicle, and much more, but there is sense in the senseless, as there so often is”. De verhaallijnen over nationalisme en kolonialisme haken bovendien naadloos aan bij een internationaal debat dat ook in Nederland op het scherpst van de snede wordt gevoerd.

The Aalto Natives is ook en vooral een overweldigende zintuiglijke totaalervaring. De bezoeker wordt ondergedompeld in een visueel spektakel, waarin de kunstenaars op een vernieuwende manier hebben nagedacht over het samengaan van animatronics, video, licht en geluid.

‘A Must-See at the Venice Biennale […] From health care to herring as a satire told by an enormous talking egg’ - Huffington Post

The Aalto Natives

Nathaniel Mellors & Erkka Nissinen in EYE Filmmuseum

9 januari 2018 om 19:15

Films van Nathaniel Mellors en Erkka Nissinen staan centraal in een speciale avond die EYE Filmmuseum organiseert in het kader van de reeks Eye on Art, naar aanleiding van de tentoonstelling The Aalto Natives. EYE toont een selectie films waarvan een deel nog nooit in Nederland te zien was. Xander Karskens leidt de avond in. Hij is artistiek directeur van het Cobra Museum en curator van het Finse paviljoen op de Biënnale van Venetië.

Schrijf u in voor de Cobra Museum nieuwsbrief