Rusteloze Materie - Cobra Museum voor Moderne Kunst

Rusteloze Materie

zaterdag 9 jun 2018 t/m zondag 23 sep 2018

Deel:

Heeft een steen gevoel?
Hebben takken een binnenwereld?
Kan verf denken?

Rusteloze Materie kijkt naar een van de meest relevante debatten van vandaag over de toekomst van onze planeet: Wat is de invloed van de voortschrijdende technologie op ons mens-zijn? Komt de horizon van ons antropocentrische wereldbeeld in zicht?  Deze vragen roepen kunstenaars op om alternatieve scenario’s te onderzoeken voor onze relatie tot de natuur, tot materie en objecten, en daarbij verder te kijken dan enkel de menselijke aanwezigheid op aarde! 

Luister hier naar een interview van Radio1 Nieuws en Co met Xander Karskens over Rusteloze materie

Detail Thierry Oussou, La Poesie en op de muur Antoni Tàpies_Terra sobre tela foto Peter Tijhuis

De wereld van de dingen
Tegenwoordig denken we steeds geëmancipeerder over materie, en over dingen. De ‘wereld van de dingen’ wordt, onder invloed van ontwikkelingen in bijvoorbeeld de smart-technologieën die onze koelkasten en CV-installaties actiever maken, steeds verder tot leven gewekt: er is een groeiend besef dat dingen steeds meer handelings- en keuzevrijheid hebben, en zelfstandig kunnen acteren. De klimaatcrisis en ontwikkelingen in technologie en kunstmatige intelligentie, benadrukken de urgentie van dit emancipatorische perspectief: – een heroverweging van de relatie tussen mens en materie.

Egill Sæbjörnsson ,The Egg or the Hen, Us or Them, 2011

”Zijn er parallellen te trekken tussen de aandacht voor ‘materie’ bij de moderne kunstenaars, en de kunstenaars van nu?”

Kunstenaars
Rusteloze Materie toont recente projecten van hedendaagse kunstenaars Pauline Curnier Jardin (Frankrijk), Egill Sæbjörnsson (IJsland), Wong Ping (Hong Kong), Nina Canell (Zweden), Thierry Oussou (Benin) en Shana Moulton (Verenigde Staten) in dialoog met moderne meesterwerken van CoBrA-kunstenaars (Karel Appel, Asger Jorn, Constant) en hun naoorlogse Europese avant-garde collega’s als, Jean Dubuffet (Frankrijk), Giuseppe Pinot-Gallizio (Italië) en Antoni Tàpies (Spanje) en de Nederlandse kunstenaars Jaap Wagemaker en Bram Bogart, die cruciaal waren halverwege vorige eeuw in het vormgeven van het discours rond het materialisme.

Door het werk van CoBrA-kunstenaars en hun tijdgenoten, voor wie ‘materie’ een cruciaal onderwerp was, te gebruiken als een lens om naar het heden te kijken en vice versa, willen we leren over de veranderde rol van materiaal, materie en materialisme in de kunst. Voor kunstenaars heeft het onderwerp materialisme een creatieve én politieke betekenis: het stelt hen in staat iets te zeggen over de wereld om hen heen en de relatie tussen de mens en zijn omgeving. Werken met, en gedreven door, materie biedt tegelijkertijd onverwachte artistieke mogelijkheden voor kunstenaars.

Van links naar rechts: Karel Appel, Barbaars naakt 1957, Huilende krab 1954 en Vlammend kind met hoepel 1961. Wong Ping Wong Ping’s Fables 1 2018 and Asger Jorn Gehoornd rundvlees 1961

Grot van de Anti-Materie
In de tentoonstelling wordt een prominente plaats ingenomen door de installatie Cavern of Anti-Matter (Grot van de Anti-Materie) van Pinot-Gallizio, een monumentale, betreedbare experimentele schilderinstallatie die de kunstenaar (één van de mede-oprichters van de Situationniste Internationale) in 1959 maakte, en nu voor het eerst in Nederland te zien is. De Grot van de Anti-Materie fungeerde als decor voor verschillende sociale activiteiten en performances, en is te beschouwen als een commentaar op de oorsprong van creativiteit.

De tentoonstelling Rusteloze Materie is te zien van 9 juni tot en met 23 september in het Cobra Museum in Amstelveen. De tentoonstelling is mogelijk gemaakt door het Musée d’Art Moderne de la Ville de Paris, Fondation Dubuffet Paris, Archivio Gallizio Turijn, Koninklijke Musea voor Schone Kunsten, Brussel, Barcelona, ​​SMAK, Gent, Museum Jorn , Silkeborg, Denemarken, Stedelijk Museum, Amsterdam, Van Abbemuseum, Eindhoven, Stedelijk Museum Schiedam en anderen.

De industrieel geschilderde doeken van Pinot-Gallizio’s ‘Grot van de anti-materie’ worden voorbereid voor installatie. 1958 Alba and 2018 Amstelveen.