Cobra Kunstprijs 2017: Christian Friedrich - Cobra Museum voor Moderne Kunst

Cobra Kunstprijs 2017: Christian Friedrich

zaterdag 28 okt 2017 t/m zondag 28 jan 2018

Kunstenaar Christian Friedrich (1977, Duitsland) is de winnaar van de 7de editie van de Cobra Kunstprijs Amstelveen 2017. De Cobra Kunstprijs wordt de hedendaagse kunstpraktijk gestimuleerd van een kunstenaar die het gedachtengoed van de Cobra-beweging vertaalt naar het nu. Experiment, interdisciplinariteit en radicaliteit staan daarbij centraal. Met Christian Friedrich honoreert de jury een kunstenaar die, in de woorden van de jury, “dicht op de pure underground opereert. Die bescheiden zichtbaarheid geeft Friedrich de vrijheid om een volstrekt eigenzinnige koers te varen die ook in thematiek raakt aan het verborgene, het ongemakkelijke en schaamtevolle.”

“Met Friedrich honoreert de jury een kunstenaar die heeft aangetoond een zeer experimentele geest te hebben, die niet bereid is tot een compromis. Elke stap die hij als kunstenaar zet houdt een grote verrassing in en het risico van een mislukking. Niet veel kunstenaars met zijn staat van dienst zijn daartoe bereid” Aldus juryvoorzitter Domeniek Ruyters over de toekenning.

Spectres of Want
De Cobra Kunstprijs Amstelveen bestaat onder meer uit een tentoonstelling in het Cobra Museum. Voor de tentoonstelling Spectres of Want heeft Friedrich een groep nieuwe werken ontwikkeld waarin hij zijn obsessie met het menselijk lichaam als site voor conflict en extase de vrije teugel laat. Zintuiglijkheid is daarbij erg belangrijk: één van de sculpturen is bijvoorbeeld gebaseerd op geur. Friedrich stelt: ‘ Of we een geur ervaren als verleidelijk, prettig, draaglijk of juist afstotend, is geheel afhankelijk hoe we de geur tot ons krijgen en hoe iemand die context associeert’. Het doel is om ‘geur’ te onderzoeken als een informatieverstrekker die rechtstreeks verbonden is met ons brein’. Voor dit experiment heeft Friedrich een van de meest afstotende geuren, die van zweetvoeten, chemisch gereproduceerd en onderdeel gemaakt van een serie sculpturen.

Bij de tentoonstelling Spectres of Want verschijnt een gelijknamige publicatie met teksten van Martin Herbert en Xander Karskens, vormgegeven door Studio Felix Salut.