Onder de huid - Claude Cahun - Cobra Museum voor Moderne Kunst

Onder de huid – Claude Cahun

donderdag 15 okt 2020 t/m zondag 9 mei 2021

Onder de huid
De tentoonstelling neemt de bezoeker mee in de wereld van Cahun aan de hand van belangrijke thema’s in haar leven en werk. Ze was een veelzijdig kunstenaar, had een enorm netwerk binnen de Parijse avant-garde, ging in het Joods verzet en Cahun had uitgesproken opvattingen over de wereld om haar heen.

Bijzonder aan de tentoonstelling is dat er uitsluitend eigentijdse afdrukken te zien zijn. Zo maakt het Cobra Museum gebruik van de hedendaagse mogelijkheden om het bijzondere, soms ontroerende werk van Cahun dichterbij te brengen. Dit doen we door de foto’s op ongebruikelijk groot formaat af te drukken waardoor het vaak theatrale en indringende karakter van het werk optimaal naar voren wordt gebracht. De ruime selectie werken uit de tijdsperiode 1914-1947 biedt de bezoeker de kans om uitgebreid kennis te maken met het onderscheidende oeuvre van een mens vol lef.

Theatraliteit
Een deel van de getoonde foto’s komt voort uit haar deelname aan verschillende Parijse theatergezelschappen. Andere foto’s zijn gemaakt in de privésfeer. Hier zien we Cahun in geënsceneerde situaties waarin uiteenlopende (gender)rollen, identiteiten en seksualiteiten worden verkend, van wereldwijze dandy tot matroos.

Surrealisme
Verrassend zijn de fotomontages van de hand van Marcel Moore, Cahuns levenspartner. Deze werden oorspronkelijk gebruikt als illustraties bij Cahuns literaire werk Aveux non avenus. De invloed van het surrealisme op Cahuns werk wordt zichtbaar in onder andere foto’s van assemblages die zij samenstelden uit allerhande materialen.

Joods verzet
Vlak voor het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog vertrokken Cahun en Moore naar Jersey. Nadat de Nazi’s op het eiland kwamen, traden ze in het verzet en gebruikten ze kunst als een middel om de bezetter te ondermijnen. Aan de hand van foto’s die Cahun (van Joodse afkomst) op het Britse eiland Jersey maakte tijdens de Nazi-bezetting in de Tweede Wereldoorlog vertelt de tentoonstelling het verhaal over de moedige verzetsdaden die tot haar terdoodveroordeling leidden – die door de bevrijding overigens nooit werd uitgevoerd.

‘Ze stierf in stilte – en die stilte hield lang aan, maar de herontdekking is meer dan terecht: Onder de huid laat op voorbeeldige wijze zien dat Cahun en Moore in de voorhoede van de surrealistische beeldvorming thuishoren.’ Toef Jaeger in NRC Handelsblad

Steungevers
Deze tentoonstelling is mede mogelijk gemaakt door partners, bedrijven en particuliere donateurs, in het bijzonder de gemeente Amstelveen, VriendenLoterij, Cobra Business Club, BPD, Trebbe, het Prins Bernhard Cultuurfonds, Algemeen Nederlands Verbond en het Kickstart Cultuurfonds.

Haar leven
Claude Cahun werd geboren als Lucy Renée Mathilde Schwob. In verwijzing naar haar oudoom die schrijver was, nam ze in 1919 de gender neutrale naam Claude Cahun aan. Cahun groeide op in een welvarend, intellectueel gezin. Haar vader was uitgever van het dagblad Le Phare de la Loire en haar oom was een Franse symbolistische schrijver en journalist die bevriend was met veel kunstenaars en intellectuelen. Cahun kreeg hierdoor de mogelijkheid om op jonge leeftijd te publiceren en kreeg toegang tot de avant-garde kringen in Parijs.

Van NRC Handelsblad kreeg de tentoonstelling Onder de huid – Claude Cahun maar liefst vijf ‘ballen’! Lees de recensie van NRC Handelsblad via deze link. Ook in de Volkskrant, Lilith, Metropolis M en de De Telegraaf verschenen mooie artikelen over de tentoonstelling. Hier leest u het persbericht van het museum.